Esimesed miinuskraadid ja lumesadu toovad endaga kaasa võrdlemisi tüütud hommikud - sõiduki uste tihendid külmuvad ja uksed ei taha avaneda, klaasipühkijad külmuvad klaasi külge ja klaasipesuvedelik jäätub ning mis kõige hullem, sõiduk ei taha käivituda. Kui tihendite mure saab lahendada need spetsiaalse silikooniga kattes, kojamehed saab klaasi küljest lahti spetsiaalse sulatussprei või esiklaasi soojendusega ning sõiduki aku saab vajadusel välja vahetada, siis keerulised liiklusolud on need, mis jäävad.

Vali õiged rehvid!

Keeruliste liiklusoludega on oluline hoolas liiklemine ning kvaliteetsed talverehvid, mis on alates 1. detsembrist kohustuslikud. Talverehve on kahte tüüpi, lamell- ja naelrehvid. Naelrehvid on üldjuhul paremad jäiste teeolude korral, näiteks hooldamata kõrvalistel teedel. Küll aga on nad efektiivsed ka linnaliikluses, seda just pidurdamisel enne valgusfoore, kus lumi on nn jääks kinni sõidetud.

Lamellrehv on pehmem ja toimib üldjuhul hästi lumel liigeldes, küll aga tuleb lamellrehve kasutades olla ettevaatlikum äkiliste manöövritega. Lamellrehv on oma omadustelt vaiksem kui naelrehv ja seda eriti asfaldil liigeldes, seega sobivad need neile, kes liiklevad põhiliselt linnas ja selle lähiümbruses. Lamellrehv võimaldab kevadel liigelda märksa kauem ja sügisel paigaldada need varem, tekitades suurema turvatunde just ootamatute külmakraadide saabudes. Lisaks ei pea sügis-talvisel ajal, ootamatu lume saabumisel, seisma pikkades rehvivahetusjärjekordades.

Talverehve valides tuleks meeles pidada, et soovituslik minimaalne rehvimustri sügavus on 5mm. See peaks tagama turvalisema liiklemise nii lumisel kui vesisemal teepinnal. Siiski, ainuüksi rehv iseseisvalt ei tee midagi ja mida vähem rehvi nn kriisiolukorda viia, seda sujuvamalt ja probleemivabamalt liiklemine kulgeb. „Kokkuvõttes on rehvi valikul tähtis jälgida kindlasti tootjatehase poolt sõidukile soovitatud rehvi mõõtu talveperioodiks, valida meie piirkonnas talviseks perioodiks põhjamaisele kliimale vastavad rehvid ja kontrollida rehvi vanust ning jääksügavust,“ soovitas Gjensidige sõidukite kindlustuse tootejuht Marko Privoi.

Kuidas on muutunud rehvide hind?

Rehvide hinnad on ajas tõusnud, seda suuresti hetkel maailmas valitseva olukorra tõttu. „Naelrehvide puhul on probleemiks olukord, kus paljudel tootjatel oli siinse regiooni jaoks mõeldud tootmisasutused Venemaal ja neid enam täna ei kasutata,“ kirjeldas Privoi üht hinnatõusu põhjust. Seega kasvas rehvi maksumus juba seetõttu, et nõudlus on pakkumusest suurem.

Alternatiiv on alati kasutatud rehv, kuid sel juhul tuleb meeles pidada eelpool kirjeldatud rehvimustri sügavust. „Samuti on tähtis omada infot, millal kasutatud rehv on toodetud, sest visuaalselt võib mõni rehv olla hea mustriga aga kuna ta on vana, siis ei täida ta enam oma eesmärki, muutudes külmaga jäigaks justkui plastmass,“ ütles Privoi. Tema sõnul on see ka põhjus, miks oleks mõistlik endale selgeks teha, milliseid rehvid on Eestis üldse lubatud. Kui ise sellega tegeleda ei soovi, oleks mõistlik soetada kasutatud rehvid usaldusväärselt rehvi edasimüüjalt, kellele saab vajadusel ka pretensiooni esitada.

Talv eeldab lisaks õigetele rehvidele ka sobivaid sõiduvõtteid

Libedal ajal on kõige tähtsam vältida äkilisi manöövreid. „Kuna sügis-talvisel ajal on pimedat, vihmast ja libedat aega rohkem, siis näiteks kiired manöövrid reavahetusel, vähene pikivahe eessõitva sõidukiga ning kiired teelt maha pöörangud tuleks unustada,“ ütles kindlustusseltsi sõidukite kindlustuse tootejuht. Need on peamised põhjused, miks kahjujuhtumid üldjuhul ka aset leiavad.

„Kõik liiklejad soovivad jõuda soovitud sihtkohta planeeritud ajaks, kuid kahjujuhtumi tekkimisel ei ole see enam võimalik, olenemata sellest, kellel tegelikult antud kindlustusjuhtumis õigus on. Seega on libedal ajal tähtis jälgida ümbritsevat liiklust, et võimalikult vara tuvastada potentsiaalne oht ja proovida seda vältida isegi siis, kui teine liikleja eksib.“

Samuti lihtsustab olukorra tajumist see, kui liiklejad teavitavad aegsasti kaasliiklejaid, mis manöövrit nad tegema hakkavad (varem, kui seaduses määratud minimaalne aeg ehk 3 sekundit). „Sel juhul saavad ümberkaudsed liiklejad aru, miks sõiduk kiirust vähendab või muid toimingut teostab ja kindlasti õnnestub nõnda nii mõnigi õnnetus ära hoida,“ kirjeldas Privoi.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid