Delfi Ärilehe lugeja märkas, et Hansapostis muutus hind Xiaomi Mi ruuterile musta reede päeval muutus hind enam kui 11 eurot kallimaks ning toode liigutus musta reede kampaania märgi alla. Hansaposti meedia- ja kommunikatsioonijuhi Kristiina Vahesalu väitel tekkis eksitus tehnilistel põhjustel „Toode Xiaomi Mi Router 4A Giga Version (R4A), Valge oli meil tõesti 24. novembril müügil hinnaga 32.21 €. Sooduspartii sai aga kahjuks otsa ning tehnilistel põhjustel ei ole meie süsteem veel nii ruttu uuenenud et oleks Black Friday kaampaania märk olnud ka eemaldatud,“ ütleb Vahesalu.

Hansapost pole endiselt musta reede kampaaniatunnust tootel eemaldanud.

Hansapost
Hansapost

Delfi Ärilehe lugeja märkas, et Rimi e-pood müüb soodushinnaga mänguasjakompleti ligi kaks korda kallimalt, kui Juku mänguasjapoe tavahind. Siinkohal on keeruline väita, kas tegu on hinnamoonutusega, sest sooduskampaaniaeelne hind pole Ärilehele teada.

"allahindus"

18. novembril soetas Klicki klient endale kõrvaklapid, nädal hiljem avastas ta, et musta reede sooduskampaania raames on kõrvaklappide soodushinnaks märgitud nädal tagasi kehtinud hind 79,99 eurot ning tavahinda on moonutatud 50 euro võrra kõrgemaks.

"allahindus"

Selline käitumine läheb seadustega vastuollu.

Hinnateave on üheks olulisemaks kriteeriumiks, mille järgi tarbija kaupu valib, seega on oluline, et hinnad oleks avaldatud tarbija suhtes ausalt. Selleks, et tarbijal oleks võimalik saada tõest teavet sooduskampaania puhul hinnaeelise saamise kohta, tuleb nüüdsest sooduspakkumise puhul ära näidata viimase 30 päeva madalaim hind. Kontrollimaks, et nõuetest peetakse kinni, monitoorib TTJA erinevate kauplejate hinnateavet.

Seni on amet tuvastanud, et üheks probleemiks soodushinna kuvamise puhul on asjaolu, et maha kriipsutatud varasema hinnaga pole tegelikult kaupa müügikohas müüdud. Varasema hinna ja alandatud hinna vaheline seos on oluline selleks, et tarbija saaks aru konkreetses müügikohas talle pakutavast hinnaeelisest ning hinnaeelise lubamisega tarbijat ei eksitataks. Seetõttu peab varasem hind olema kaupleja poolt selles müügikohas tegelikult kohaldatud hind ega tohi olla vaid turunduslik vahend allahindluse atraktiivsemaks muutmiseks.

Teisena soovib amet kauplejate tähelepanu pöörata sellele, et hinnaeelist arvutatakse varasema 30 päeva jooksul kehtinud madalaimast hinnast. Näiteks, kui ettevõtja on 30 päeva jooksul müünud sama toodet 100 euro eest ja 110 euro eest, siis soodushinna arvutamisel tuleb arvesse võtta 30 päeva jooksul kehtinud madalaim hind, milleks antud näite puhul on 100 eurot.

Kolmandana juhib TTJA kauplejate tähelepanu sellele, et sooduskampaaniate raames kuvatud teave allahindluse kohta arvutatakse ka müügikohas korrektselt. Näiteks, kui reklaamitakse, et juuli kõikidel esmaspäevadel on kogu kaup soodustusega -20%, siis peab iga järgmise esmaspäeva puhul võtma arvesse viimase 30 päeva jooksul kohaldatud madalaimat hinda. See tähendab, et näiteks, kui kaup maksis enne sooduskampaaniat 100 eurot siis juulikuu esimesel esmaspäeval on varasemaks hinnaks 100 eurot ja soodushinnaks 80 eurot. Juulikuu teisel esmaspäeval tuleb hinnaeelist arvutada juba 80 eurost, mis on 30 päeva jooksul kehtinud madalaim hind ja uueks hinnaks peaks olema 64 eurot.

TTJA kutsub kauplejaid üles tähelepanelikkusele ja korrektsele kaubandustegevusele, et hinnaeelise arvutamine toimuks tarbija suhtes ausalt.

Hea lugeja, kui märkad sel nädalavahetusel pakkumist, mille puhul hinda moonutatud, siis anna meile sellest teada ja kirjuta aadressile: henry.molder@arileht.ee.