Timbeco juht Meelis Mölder kinnitas, et ebakindlatel aegadel võivad suured Aasia turud hoopis stabiilsemad ja ennustatavamad olla. „Me ekspordime suure enamuse oma toodetest Jaapanisse ning näeme, et seal on turg palju stabiilsem. Kui sul on hea toode, siis põrutad ka turu langustest ilma raputusteta läbi,“ rääkis Mölder.

Timbeco juhi sõnul on nende peamine konkurentsieelis täisteenus ning lihtne asjaajamine. „See võib tunduda väike asi aga klientidele ja päringutele vastamise kiirus on pikas perspektiivis ülioluline. Sul võib mingi hetk olla tellimusi rohkem kui täita jõuad aga ka sel hetkel pead olema professionaalne ja kiiresti vastama. Sellele lisaks veel niisama äripartneritega suhtlemine – tulevikuplaanidest ning elust ja olust rääkimine. See kõik annab parema tunnetuse, et ka enda ettevõtte plaane seada,“ rääkis Mölder.

EASi ja Kredexi ühendasutuse rahvusvaheliste teenuste juht Liina Maria Lepik tõi välja, et Eesti eksport Aasiasse on ületanud märgilise miljardi dollari piiri, mis tähendab regiooni kindlat jõudmist meie ekspordikaardile. „Kui turismis ütleme, et Eesti on väike suuruselt, kuid suur elamustelt, siis seda kaubandussuhetesse üle kandes on Eesti küll väike, ent võib saada suureks Aasias. Oleme Välisministeeriumiga üks Team Estonia ja kontaktpunkt, mis aitab Eesti ettevõtjatel läbimurret saavutada,“ sõnas Lepik.

Konverentsil jäi ka kõlama, et kontakte ja võimalusi otsides tuleb olla aktiivne, neid sisse töötades aga kannatlik. Läbimurde saavutamiseks tuleb panustada nii digikanalites kui ka otsesuhtluses. „Alustada võib esitlustega aga need lõpuni ei veena. Äripartner tuleb lõpuks päriselt Aasiast Eestisse lennutada ja näidata, kuidas siin tootmine ja asjaajamine käib. Alles see avab päriselt hiiglasliku turu silmad, kui arenenud me oleme,“ rõhutas Estonian Marine and Manufacturing Initiative’i asutaja ja juht Argo Sildvee.

Cybernetica digitaalsete isikutuvastustehnoloogiate müügijuht Marika Popp rõhutas samuti usalduse loomise olulisust ning kohaliku konteksti tundmist. „Paljud meile endale loogilised tunduvad müügiargumendid ei pruugi kaugematel turgudel üldse toimida. Tavaliselt tuleb astuda kümme sammu tagasi ja alustada kõige algusest. Meie puhul on see tihti näiteks regulatiivne keskkond – alustame sellest, kuidas on vastavas riigis rahvastikuandmed üles ehitatud,“ rääkis Popp oma kogemustest.

„Distantsilt suurt asja ei tee. Kohalik inimene tunneb nüanssi. Väljakutse seisneb selles, kuidas need head inimesed üles leida. Kahjuks siin mingit erilist retsepti ei ole ning teinekord tulebki katse-eksitusmeetodil õppida,“ sõnas elektroonikatööstuse Incap president Otto Pukk.

„Teine nõuanne on see, et ärge laske ennast hirmutada erinevustest. Keskenduma peaks ühisosale – me oleme kõik inimesed ja baasväärtused on tegelikult üle maailma paljuski väga universaalsed,“ lisas Pukk.

Ühendasutuse ekspordijuhi Eva-Kristiina Ponomarjovi sõnul on Aasia ainulaadne regioon, kus on võimalik kasvada hüppeliselt. „Iga sihtturg, kus tegutseb meie ekspordiesindaja, on valitud põhjusega ning igal riigil on oma eripärad ja tugevused. Jaapan on maailma kolmas majandus. Lõuna-Koreas asub maailma suuruselt neljas e-kaubandus. Singapur hoiab viiendat kohta indeksis, mis mõõdab maailmalinnade võimet meelitada külastajaid ja kapitali. India on tõusnud viiendaks majanduseks,“ loetles Ponomarjov. Ta lisas, et järgmisel aastal asub tööle meie esindaja Vietnamis, kus on praegu Aasia kõige kiiremini kasvav majandus.

EASi Aasia keskuse ekspert ja ürituse moderaator Rafael Jimenez võttis päeva kokku mõtteteraga, et kaugetel turgudel õpib rohkem ning siis on võimalik koju naasta ja oma toode uuele tasemele viia.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid