Topauto müügijuhi Janek Eskori sõnul jääb järgmisel aastal uutele autodele sarnaselt käesolevale aastale kehtima pikk tarneaeg, sest mõnede vajalike komponentide saadavus on piiratud, lisaks on probleeme logistikaga, et tellitud autod kohale toimetada. Kõige pikemaks võib kujuneda elektriautode ooteaeg.

Kevadel võib autovalik olla kesine

„Elektrisõidukite nõudlus on viimase kahe aasta jooksul mitmekordistunud ja siin kiiret lahendust pole. Täna pakub suur osa tehaseid elektrisõidukite tarneajaks vähemalt aastat, mis on põhjustatud suures osas akude puudusest,“ ütles Eskor. „Tundub, et ükskõik millisel kütuse jõul liikuva auto tarnetes 2023. aasta vähemalt esimeses pooles suuri muudatusi ei tule, sest tehastel on suured tellimused ees ja füüsiliselt pole võimalik eelmiste perioodide sõidukeid tarnida kiiresti isegi siis, kui kõik vajalikud komponendid on tehases olemas.“

Kui praegu on osa inimesi ostuotsust eesootava talve ja kõrgete energiahindade hirmus edasi lükanud, siis Eskori hinnangul aktiveerub autode müük taas kevadel, ent siis võib valik olla autosalongides üsna väike, sest suurem osa müügist käib ettetellimuste kaudu ja automüüjatel pigem pole sõidukeid laos.

Autotootjatel on jätkuvalt on puudus erinevatest komponentidest, mis tarneaga pikendavad. Näiteks hetkel on probleeme 360-kraadi kaamerate tootmisega ning kui kliendil on soov autole just selline lisa tellida, siis see on üks tarneaega pikendav tegur.

Segadust tarneaegades võib tekitada seegi, et autotehased lähevad järk-järgult üle CO2 kvoodi põhisele tootmisele, mis tähendab, et osadel tootjatel on sisepõlemismootorite toomise maht seotud otseselt CO2 näiduga. Et kvooti hoida, tuleb toota ja müüa täiselektrilisi või hübriidajamiga autosid, et saada müügiühikuid bensiini- ja diiselmootoriga sõidukitele.

Kuna elektriautode tarvis vajaminevate akude tootmises on hetkel puudujääke, võib see mõjutada ka sisepõlemismootoriga autode tootmist. „Kui kogu autoturgu peaks hetkel ühe sõnaga iseloomustama, siis kindlasti oleks selleks defitsiit,“ kommenteeris Eskor.

Müüdavate uute autode hindade osas jääb lõppevat aastat iseloomustama hinnatõus

„Tänavu on Topauto populaarsemate mudelite hinnatõus jäänud 5-8% vahele. Uute autode hinnad on tõusnud pisitasa, aga tihedalt - võib julgelt väita, et nii tihedat hinnakirjade muutumist ei ole Topauto ajaloos veel olnud. Tootjad on olnud sunnitud hindu korrigeerima peamiselt toorme ja energiahindade kallinemise tõttu, samuti on hindu kergitanud transport, sest laevakohad on läinud väga kalliks ja puudu on näiteks veoautojuhtidest,“ rääkis Eskor. „Loodetavasti järgmisel aastal stabiliseeruvad hinnad rohkem, aga kindel selles olla ei saa. Kui nõudlus jääb endiselt kõrgeks, siis suuri allahindlusi loota ei ole.“

Eskori sõnul on 2022. aasta selleski mõttes eriline, et kui koroonapandeemia eelselt oli automüüjate hinnakirjades alati ka soodusmudeleid pakkuda, siis täna need puuduvad. Turul on küll mõningaid allahindluskampaaniaid märgata, aga need tehakse pigem laos olevatele autodele, mida ei ole suudetud realiseerida.