Eelmise aasta novembri viimasel päeval avaldas riigikontroll kurjakuulutava aruande Eesti ehitusmaavarade olukorrast. Kui Eesti tõesti soovib oma kohustusi Euroopa Liidu ees täita ning ehitada 2030. aastaks valmis neljarajalised maanteed ja Rail Balticu, on meil vajalikud materjalid juba mõne aasta pärast otsas.

Maanteede ehitamiseks sobilikku kõrgema kvaliteediga ehituslubjakivi leidub valdavalt ainult Harjumaa lubjakivimaardlates, mille varudest jätkub maksimaalselt 2026. aastani, hoiatab riigikontroll. Uute karjääride avamine kulgeb meil kohalike kogukondade vastuseisu tõttu keeruliselt. „Kruusa, liiva ja paekivi defitsiidist päästaks Eestit vaid suutmatus Rail Balticu ehitusega pihta hakata ja maantee-ehituse soikumine,“ ütles novembris riigikontrolör Janar Holm. Ta möönis, et arvestades teede investeeringute kokkukuivamist ja raudtee-ehituse venimist, ongi see tõenäoline.