„Kui Hiina tarbijad hakkavad kulutama, tõstab see ka nafta hinda,“ selgitas Circle K Eesti mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi. Ta tõi välja, et OPEC-i prognoos 2023. aasta nafta nõudluse osas jäi eelmise aastaga samaväärseks – 2023. aasta prognoos on 101,8 miljonit barrelit päevas, 2022. aastal oli nõudlus oli 99,5 miljonit barrelit päevas. „Ühelt poolt tõi OPEC positiivse mõjurina välja Hiina oodatust parema taastumise peale COVID-19 piirangute lõppu. Teiselt poolt tõdeti raportis siiski ka seda, et tegelikku tarbimist võivad oluliselt mõjutada globaalse majanduse arengud, muutused COVID-19 reeglites ning jätkuvad geopoliitilised pinged,“ sõnas Sassi.

Suurimaks hinda tõstvaks teguriks on Sassi sõnul hetkel tugev optimism Hiina majanduse kiire taastumise osas peale rangete COVID-19 piirangute lõppu. „Hiina 2022. aasta majanduskasvuks kujunes 3%, mis on küll nõrgem aasta varasemast (8,1%), kuid ületas siiski prognoose,“ rääkis Sassi ning lisas, et mõningate analüütikute hinnangutel võib Aasia COVID-19 piirangute täieliku kaotamise korral nafta hind tõusta isegi 140 USD/b tasemele. Lisaks sellele mõjutab jätkuvalt hinda ka teadmatus, milliseks kujuneb Euroopa diislikütuse turg peale Vene päritolu kütustele kehtestatud sanktsioonide jõustumist.

Kütuse hinda langetava tegurina toob Sassi välja ebakindluse Hiina COVID-piirangute tegeliku mõju osas – kas Hiina uusaasta pidustused toovad kaasa uued massilised haiguspuhanguid. Lisaks sellele langetavad maailmaturu nafta hinda samal ajal ka maailmamajanduse jahtumine ja kartus majanduslanguse ees ning globaalsete naftavarude kasv.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid