Kütuse hind võib peagi tõusta. Suurimaks mõjutajaks on jätkuvalt Hiina
(62)
Võrreldes eelmise nädalaga on toornafta hind tõusnud, jõudes 87 USD/b tasemele. Hinda mõjutab endiselt peamiselt Hiina majanduse käekäik pärast range COVID-19 poliitika lõppemist, kuid ka üldised arengud maailma majanduses.
„Kui Hiina tarbijad hakkavad kulutama, tõstab see ka nafta hinda,“ selgitas Circle K Eesti mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi. Ta tõi välja, et OPEC-i prognoos 2023. aasta nafta nõudluse osas jäi eelmise aastaga samaväärseks – 2023. aasta prognoos on 101,8 miljonit barrelit päevas, 2022. aastal oli nõudlus oli 99,5 miljonit barrelit päevas. „Ühelt poolt tõi OPEC positiivse mõjurina välja Hiina oodatust parema taastumise peale COVID-19 piirangute lõppu. Teiselt poolt tõdeti raportis siiski ka seda, et tegelikku tarbimist võivad oluliselt mõjutada globaalse majanduse arengud, muutused COVID-19 reeglites ning jätkuvad geopoliitilised pinged,“ sõnas Sassi.
Suurimaks hinda tõstvaks teguriks on Sassi sõnul hetkel tugev optimism Hiina majanduse kiire taastumise osas peale rangete COVID-19 piirangute lõppu. „Hiina 2022. aasta majanduskasvuks kujunes 3%, mis on küll nõrgem aasta varasemast (8,1%), kuid ületas siiski prognoose,“ rääkis Sassi ning lisas, et mõningate analüütikute hinnangutel võib Aasia COVID-19 piirangute täieliku kaotamise korral nafta hind tõusta isegi 140 USD/b tasemele. Lisaks sellele mõjutab jätkuvalt hinda ka teadmatus, milliseks kujuneb Euroopa diislikütuse turg peale Vene päritolu kütustele kehtestatud sanktsioonide jõustumist.
Kütuse hinda langetava tegurina toob Sassi välja ebakindluse Hiina COVID-piirangute tegeliku mõju osas – kas Hiina uusaasta pidustused toovad kaasa uued massilised haiguspuhanguid. Lisaks sellele langetavad maailmaturu nafta hinda samal ajal ka maailmamajanduse jahtumine ja kartus majanduslanguse ees ning globaalsete naftavarude kasv.