Kristjan Järvan: universaalteenuse hinda tuleb langetada
(20)Ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister Kristjan Järvani eestvedamisel valmis majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis seadusemuudatus, millega reformitakse elektri universaalteenust.
„Muudatusega kohustatakse Eesti Energiat müüma tarbijale elektrit soodsaima hinnaga – kui börshind on alla universaalteenuse hinna, siis börshinnaga, kui kõrgem, siis konkurentsiameti kehtestatud universaalteenuse hinnaga,“ selgitas Järvan. „Tarbija ise ei peaks muudatustest võitmiseks midagi tegema, need rakenduks automaatselt.“
Isamaa erakonna esimees Helir-Valdor Seeder kinnitas, et Isamaa saatis esmaspäeval koalitsioonipartneritele universaalteenuse reformiplaani. Seeder rõhutas: „Olukorras, kus inimesi kimbutavad nii energiakriis kui ka kõrge inflatsioon, ei ole kuidagi õige või õiglane, et Eesti elanikud peavad kinni maksma elektrimüüjate kasumi, kui turul on saadaval odavamat elektrit, mis eestlastele kallimalt maha müüakse. Universaalteenus loodi tarbijate kulude kontrolli all hoidmiseks ja täpselt selle eesmärgi nimel me muudatusi sisse viima lähemegi.“
Oktoobrist käivitunud elektri universaalteenust kasutab praegu ligi 330 000 kodutarbijat, 10 000 ettevõtet ja 300 KOVide asutust. Kokku on teenus säästnud eestlastele miljoneid eurosid.
„Universaalteenus loodi võitlemaks Venemaa tekitatud energiakriisis mäekõrgusele kerkinud elektri hinnaga. Selle eesmärk oli tagada kodumaisele tarbijale Eesti Energia toodetud elekter võimalikult tootmislähedase hinnaga. Suures plaanis on süsteem väga hästi toiminud ja Eesti tarbija on rohkem kui kümne miljoni euroga plussis,“ selgitas minister Järvan.
„Jaanuari alguse erakordsed ilmaolud – tormid ja ootamatu sula – tõid aga turule ohtralt tuule- ja hüdroenergiat, mis viis börsihinna alla. Nõnda tekkis olukord, kus Eesti Energia enda jaamad seisid ja elektrimüüjad vahendasid odavat roheenergiat selgelt kallima hinnaga,“ jätkas Järvan. „Nüüdseks on börsihind taas kerkinud universaalteenuse tasemele ja kõrgemalegi, kuid möödunud nädalatest tuleb õppida, et universaalteenus oleks tarbija jaoks võimalikult aus ja täidaks seatud eesmärki.“