66 aastane Toyoda on ettevõtte asutaja lapselaps ning juhtinud ettevõtet alates 2009. aastast. Edasi liigub ta ettevõtte nõukogu esimehe positsioonile ning seni esimehe ametis olnud Takeshi Uchiyamada asub nõukogu liikme kohale.

Uueks Toyota juhiks saab praegune brändijuht Koji Sato.

„Ma arvasin, et parim viis Toyota muutuste edendamiseks oleks, kui ma saaksin uue presidendi toetuseks esimeheks, ja see on viinud tänase otsuseni. Esimees Uchiyamada on mind pikka aega toetanud kõikvõimalikel viisidel,“ ütles Toyoda tõlgitud veebiülekandes.

„Tagantjärele vaadates on need 13 aastat olnud periood, mil ma olen päevast päeva pingutanud, et ellu jääda ja see on minu aus tunne,“ lisas ta. Toyoda sõnul on ta pensionile jäämist ning uuele põlvkonnale ruumi andmist kaalunud juba mõnda aega.

Tokyos noteeritud Toyota aktsia lõpetas neljapäevase kauplemispäeva enne teadet 0,63% madalamal. Alates aasta algusest on aktsia kerkinud 4,4%.

Toyota oli keskkonnasõbralike autode pioneer ning tõi 1997. aastal turule hübriidauto Priuse, kuid ettevõte on üha enam tõrjunud kriitikat, et elektriautode poole liikumisel on jäädud konkurentidest maha. Täna ainuke täiselektriline Toyota bZ4X on saanud pigem negatiivset vastukaja ja jätnud ettevõtte halba valgusesse.

Detsembris 2021 teatas Toyoda plaanist toota 2030. aastaks 30 elektrisõidukite mudelit. Aasta hiljem, 2022. aasta detsembris teatati, et tema juhitav konsortsium on taganud rahastamise vesinikkütuseelemendiga veoauto arendamiseks Ühendkuningriigis.

Sato tunnistas neljapäeval, et Toyota peab jätkama oma rohelisi jõupingutusi: „Näiteks energiajulgeolek on suur väljakutse, millega kogu planeet peab silmitsi seisma. Püüdlus süsinikuneutraalsuse poole on üks näide sellest, mille kallal me peame töötama.“

„Kahtlemata on Toyoda olnud pädev tegevjuht, kuid kogu autotööstus vajab murrangulisi muutusi ja Toyota on meie arvates selles osas maha jäänud, nii et see võiks olla võimalus uueks alguseks,“ ütles Anders Schelde, Taani pensionifondi AkademikerPension investeerimisjuht Bloombergile.

Bloombergiga suhtles ka anonüümsust palunud allikas Toyota juhtkonnast, kelle sõnul ootab autotootjat ees suletud valitsemise periood. Sellega viitas ta Jaapani ajalooperioodile, mil pensionile jäänud keiser jätkas otsuste tegemist.

Innuka autosõidu fännina on ta propageerinud selliseid sportmudeleid nagu Lexus IS-F ja Lexus LF-A. Sõitjana on ta osalenud 2009. aasta 24 tunni Nürburgringi võidusõidul, kasutades pseudonüümi Morizo Kinoshita, vahendab sportauto-online.de.

Toyota on veel kinnitamata andmetel teel saamaks kolmandat aastat järjest enim autosi müünud autotootjaks, vahendab Topgear.com. Mullu novembriks oli Toyota globaalselt müünud 9,56 miljonit autot.

Toyota turuväärtus on 200 miljardit dollarit, Volkswagen grupil ligi 73 miljardit ning Teslal 456 miljardit dollarit.