Venemaale kehtestatud sanktsioonid, sealhulgas 5. veebruaril jõustuv embargo ja rafineeritud toodete hinnalagi, on eelmisest aastast Venemaa kütteõlile lisanud atraktiivse allahindluse, mistõttu barrelid liiguvad Aasiasse.

Alates 2022. aasta teisest kvartalist on Venemaa kütteõli üle ujutanud Malaisia ja Araabia Ühendemiraatide Fujairah'i laevavahetuskeskused. Kaupmehed segavad neid teiste õlidega, et kütteõli päritoluriiki võltsida. See teeb tee vabaks ärile, mis muidu oleks sanktsioonide alusel keelatud, vahendab Reuters.

Hiina kütteõli koguimport tõusis detsembris umbes 1,76 miljoni tonnini, mis on kõrgeim alates 2021. aasta septembrist, näitasid tolliandmed. See oli tingitud Malaisiast pärit saadetiste järsust kasvust mis küündis 620 000 tonnini. Samal ajal import AÜEst tõusis 471 000 tonnini, mis on viimase kahe aasta kõrgeim tase.

Kütteõli otsene import Venemaalt Hiinasse vähenes detsembris 187 000 tonnini pärast 554 000 tonni suuruse tipptaseme saavutamist oktoobris, kuigi koguimport Venemaalt kasvas 2022. aastal võrreldes eelmise aastaga enam kui kaks korda ehk 3,1 miljoni tonnini.

Ahvatlev hind

Nende kütteõlilastide pakutavad allahindlused aitavad parandada Hiina rafineerimistehaste marginaale ja asendada toornaftat, mida mõned ettevõtted ei saa ilma kvootideta importida, ütlesid allikad Reutersile.

„Oleme alates detsembrist vaadanud Venemaa kütteõli. See on odav ja ei nõua (toornafta) impordikvoote,“ ütles ühe rafineerija juhtkond Shandongi provintsi idaosas. Sellise segatud kütteõli barrel kaupleb umbes 5 dollarit alla ICE Brenti indeksi hinna.

„See suundumus jätkub koos ELi keeluga (5. veebruaril). Aasia jätkab odavama Venemaa kütteõli barrelite ostmist toornafta asemel,“ sõnas Emril Jamil, Refinitivi toornafta ja kütteõli vanemanalüütik.