„Toornafta hind on nädala jooksul olnud oodatult heitlik, liikudes vahemikus 79-86 USD/b. Reedese maailmaturu hinnalanguse tuules langes kütusehind ka Eesti tanklakettides esmaspäeval märkimisväärselt,“ ütles Circle K Eesti mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi. Ta lisas, et tänaseks on maailmaturu hind tagasi nädalatagusele tasemel.

Sassi sõnul tuleb arvestada sellega, et mootorikütuse jaehinnad tagasi aastatagusele tasemele langeda ei saa. „Venemaa on olnud seni üks suurimatest Euroopa diisliga varustajatest ning seoses kehtestatud sanktsioonidega on Euroopa diisliga varustamiseks suures plaanis kaks võimalust. Esiteks, tuua toodet kaugematest riikidest, mille transport on distantsist ja sobivate tankerite leidmise tõttu oluliselt kallim. Teine võimalus on suurendada Euroopa rafineerimistehaste tootmismahte. Mitmed rafineerimistehaseid on aga viimase dekaadi jooksul vähese tasuvuse tõttu suletud ning olemasolevate tootmisvõimekus on piiratud. Tootmise võimekuse tõstmine on aga omakorda kallis ning ajamahukas,“ selgitas Sassi.

Suurimateks hinna tõstjateks on jätkuvalt optimism Hiina majanduse ja nafta nõudluse taastumise osas ning alanud Vene naftatoodete embargo mõjud Euroopa diislikütuse turule.

„Lisaks mõjutab kütuse hinna kujunemist ka Türgis toimunud maavärin, kuna Ceyhani naftaterminali, mille ekspordimaht on 1m/b päevas, töö on peatatud,“ rääkis Sassi.

Maailmaturu nafta hinda langetab aga mootorikütuste valmistoodete laovarude kasv Euroopas. „Enne sanktsioonide kehtima hakkamist oli Euroopa diislikütuse import tugevas kasvus. Näiteks jaanuaris kasvas Venemaalt pärit diisli import ligi 35% võrreldes 2022. aasta päeva keskmise ekspordi mahuga,“ tõi Sassi välja lisades, et samal ajal, kui laovarud kasvavad on aga nõudlus diisli järele langemas. „IEA (US Enegry Information Administration) andmetel langes nõudlus diisklikütuse järele Euroopas novembris 4% ning seniste andmete järgi on langus jätkunud tänaseni,“ ütles Sassi.