Minister kinnitab, et teema on talle mõjunud karjuvalt häirivana. „Kümme aastat pole tõstetud, aga nüüd kui me pole veel koroonamahust väljunud piirangutega, nüüd hakkame n-ö õigust taga ajama nende 30%-ga. Ja mida me saime? Üheksa liini pannakse kinni ja mõtleme, kui vähe meil tegelikkuses neid liine on, mis Tallinnast lähtuvad,“ märkis Reinsalu.

Reinsalu: riigil on siin strateegiline huvi

Välisminister lisab, et aastatega võideldi palju, et hoida püsti Eesti enda lennuettevõtet ja tegelikkuses lausa paluti, et Ryanairi, et firma hakkaks Eestist lendama. „Me teadsime, et see toob meile raha sisse, võimaldab meie inimestel reisida ja nüüd korraga lihtsalt nipsust 2+7 liini kinni. Ma arvan, et see otsus tuleks üle vaadata,“ rääkis minister.

Ta tõdeb, et lennujaam vajab investeeringuid kas pikendatud lennuradade või parema infrastrukuuri näol, kuid siin tasuks Reinsalu sõnul üle vaadata riigiabi või kasumlikkuse jaotus.

„Riigil on siin strateegiline huvi, nii majanduse, turismi arendamise suunas. Suund on meil võetud ka ettevõtluse arendamise valdkonnas, et me arendaksime äriturismi, ja nüüd pannakse kinni liinid seitsmesse ELi liikmesriiki ja seejärel „vaatame, mis juhtub“. Ma arvan, et see ei ole okei. Ma arvan, et siin tuleb asjad võtta lauda ja pidada uuesti neid läbirääkimisi,“ märkis minister.

Reinsalu viitab ka omaniku ootusele

Urmas Reinsalu edastas 6. veebruaril ka majandusminister Riina Sikkutile kirja, kus juhtis ministri tähelepanu asjaolule, et omaniku ootus Tallinna Lennujaama AS-i tegevusele sisaldab muuhulgas põhimõtet, et „Ettevõtte äritegevus toob kasu nii omanikule, kui ka sise-ja välis klientidele ning ühiskonnale tervikuna. Ettevõte panustab riigi majanduskeskkonna arengusse.“ Minister lisas, et tema hinnangul halvendab terve rea lennuliinide suigemine Eesti majanduskeskkonda, kuna pärsib ettevõtjate ja välisinvestorite reisimisvõimalusi ja vähendab Eesti atraktiivsust turistide jaoks.

„Seetõttu teen ettepaneku tagada omaniku ootuste ülal tsiteeritud punkti täitmine Tallinna Lennujaama AS poolt täies mahus ning vaadata veelkord üle lennujaama tasude tõstmise plaan, kuna vaid head lennutihendused tagavad Eest sidususe muu maailmaga,“ märkis Reinsalu kirjas.

Sikkut: Ryanairi liinide jaoks polekski tasu tõusnud

Riina Sikkut vastas lennujaama tasude tõstmise kohta eile Riigikogu infotunnis. Sikkuti sõnul tõsteti lennujaamatasusid viimati 14 aastat tagasi.

„Vaatamata sellele, et pealkirja tasemel võib tunduda, et mõne sihtkoha sulgemine on kuidagi väga suure mõjuga, siis tegelikult Tallinna lennujaamas reisijate arv kasvab, lennufirmad tihendavad lennuühendusi lennu sihtkohtadesse, sealhulgas tihendab lende Ryanair,“ märkis Sikkut ja täpsustas, et 15 lennuettevõtjast 14 jaoks ei ole tänavune tasude tõus probleem.

„Tegelikult ka need sihtkohad, mida Ryanair sulges, nende jaoks kas tasu poleks tõusnudki või nad olidki vähetäituvad ja ilmselt lennuettevõtte jaoks vähetasuvad,“ lisas ta.

Sikkuti sõnul ei tuleks rääkida ühe lennufirma ärimudelist või selle kasumlikkusest Eestis, vaid vaatama peaks Eesti ühendusi tervikuna. Minister selgitas, et Tallinna lennujaamale on seatud ootus tagada strateegilised ühendused, et Eesti inimesed saaksid lennata igasse maailma punkti ja seda sageli kas Frankfurdi, Londoni, Stockholmi, Riia, Helsingi kaudu.

„See on meie poolt pandud esimene ootus. Teine on muidugi ka majanduslik toimetulek. Aga lennujaam ise peab väga tähtsaks ka otseühenduste arvu, eesmärgistab seda ja järgmisel aastal jõuab plaani järgi 50 sellise otselennuni või otsesihtkohani. Aga seda, et Tallinna lennujaam on ilus ja kodune, seal reisijate arv kasvab, sihtkohtade arv suureneb ja tegelikult olemasolevatesse sihtkohtadesse lennuliiklus tiheneb, need on faktid ja sellega ei saa kuidagi vaielda,“ rääkis ta.

1. veebruaril teatas Ryanair seitsme liini sulgemisest Tallinna Lennujaamast. Suveks jääb alles vaid seitse Tallinnast väljuvat Ryanairi otseliini. Nendeks on lennufirma kodulehe põhjal Viin, Milano Bergamo, Rooma Ciampino, Treviso, Barcelona, Stockholm Arlanda ja London Stansted. Detsembris lõpetas Ryanair ka otselennud ka Edinburghi ja Liverpooli.

Odavlennufirma kinnitas hiljem, et otsus oli tingitud kõrgetest lennujaamatasudest.