„Toornafta hind liikus nädala jooksul vahemikus 82-86 USD/b. Hindade alanemist soodustas eelkõige prognoos USA Föderaalreservi (FED) jätkuva intressimäärade tõstmise kohta. See pidurdab majanduskasvu ning vähendab nii nõudlust naftatoodete järele,“ ütles Circle K Eesti mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi.

Sassi sõnul alandas mootorikütuste hinda ka nafta valmistoodete laovarude kõrge tase Euroopas, kuid nentis samas, et aasta teises kvartalis on oodata laovarude langust, kuna Euroopa rafineerimistehaste toodangumaht suure tõenäosusega väheneb. „Mitmeid aastaid on Euroopa rafineerimistehased kõrge marginaali tõttu töötanud täisvõimsusega ja suuremaid hooldustöid on pidevalt edasi lükatud. Nüüd on jõutud faasi, kus hooldust enam edasi lükata ei saa ja osa üksusi tuleb remont- ja hooldustööde läbiviimiseks ajutiselt sulgeda,“ selgitas Sassi. Ta tõi välja, et viimati lisandusid hooldustöödest tingitud plaanitud sulgemiste nimekirja Eni Taranto (Itaalia) ja PSK Schwedt (Saksamaa) tehased.

Mootorikütuste hinda tõstvaks teguriks on jätkuvalt optimism Hiina majanduse ja nafta nõudluse taastumise osas. „Analüütikud prognoosivad järjest kasvavast transpordikütuse nõudlusest ja uute rafineerimistehaste käivitumisest tulenevalt 2023. aastal Hiina naftaimpordi rekordit,“ ütles Sassi ja lisas, et Hiina näol on tegemist maailma suurima toornafta importijaga. Hinda tõstab Sassi sõnul ka ebakindlus, et globaalselt ei suuda naftatoodete pakkumine nõudluse kasvuga sammu pidada.

Mootorikütuste jaehindu langetab lisaks USA Föderaalreservi (FED) intressimäärade tõstmisele ka Saudi Araabia toornafta ekspordi kasv. „Detsembris kasvas sealne eksport võrreldes novembriga 2%,“ tõi Sassi välja. Lisaks avaldab mootorikütuste hinnale jätkuvalt mõju naftatoodete laovarude kasv nii USA-s kui Euroopas ja eelmisel nädalal välja tulnud uudis 26 miljoni barreli USA toornafta turule lubamisest,“ sõnas Sassi.