Circle K Eesti mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi nentis, et viimastel kuudel on maailmaturu toornafta hinnad olnud heitlikud, liikudes alates selle aasta algusest üles-alla valdavalt vahemikus 77-89 USD/b (01.01.2023 – 12.03.2023).

Sassi sõnul mõjutavad toornafta maailmaturu hinda hetkel peamiselt neli suuremat tegurit – Venemaa-vastased sanktsioonid, muutused Hiina Covid-19 poliitikas, OPEC+ tootmismahtude prognoos ja kartus majanduslanguse ees.

„Venemaa oli enne sanktsioonide jõustumist üks suurimatest Euroopa energiatoodetega varustajatest, kuid nüüd on Euroopa Liit peatanud pea kogu kütuse impordi Venemaalt. Vastusena on Venemaa teatanud plaanidest vähendada toornafta tootmist 0,5 miljoni barreli võrra päevas, mis tähendab riigi jaoks pea 5% tootmiskärbet,“ kirjeldas Sassi sanktsioonide mõju.

Kui Hiina eelmise aasta lõpul rangetest Covid-19 piirangutest loobus, olid analüütikud Sassi sõnul äraootaval seisukohal, kuidas järsud muudatused Hiina majandust mõjutavad. „Praktiliselt üleöö piirangutest loobumine viis Hiina toornafta sisseostu tõusule ja tõstis optimismi nafta globaalse nõudluse kasvu osas. Esialgne optimism on aga tänaseks asendunud ettevaatlikkusega, kuna Hiina ametlik majanduskasvu ootus, ca 5%, oli väiksem kui eelmisel aastal. Eelmise aasta majanduskasvu ootus oli 5,5%, tegelik kasv oli piirangutest tingituna 3%,“ selgitas Sassi, kuidas Hiinas toimuv on mõjutanud toornafta hinda maailmaturul.

„OPEC+ on Aasia nafta nõudluse osas pigem optimistlik. Kuigi globaalses vaates teeb ka neid murelikuks kahanev naftatoodete nõudlus Euroopas ja USA-s, hoiavad nende hinnangul Aasia taastuvad mahud globaalse turu esimesel poolaastal siiski tasakaalus,“ tõi Sassi välja. Ta nentis, et kuigi tasakaalu võib paigast ära viia Venemaa (kes on samuti OPEC+ liige) toornafta tootmise kärpeplaan, jättis OPEC+ oma uues prognoosis tootmismahud siiski muutmata.

„Kõrge inflatsioon ja kartus majanduslanguse ees toob tõenäoliselt kaasa nii USA Föderaalresevi (FED) kui ka Euroopa Keskpanga intressimäärade tõstmise. Intressimäärade tõstmisega soovitakse inflatsioon Euroopas viia tagasi kaheprotsendilise eesmärgini. Tõenäoliselt mõjutab intressimäärade tõstmine ka naftahindu ning toob kaasa mootorikütuste jaehindade languse,“ rääkis Sassi. Ta lisas, et intressimäärade tõstmine on juba mõju avaldanud pangandussektorile - SVB (Silicon Valley Bank) oli esimene suurem pank, mis raskustesse sattus. Sassi sõnul on pangandussektoris toimuv on põhjustanud eri sektorites müügilaine ning puutumata ei ole jäänud ka energiasektor.

Circle K mootorikütuste hinnastamisjuht rõhutas, et Circle K Eesti AS ostab kõik mootorikütused otse Euroopa Liidus asuvatest rafineerimistehastest. Circle K Eesti AS ei osta, müü ega vahenda Venemaal ega Valgevenes toodetud mootorikütuseid. Circle K Eesti AS kuulub Kanada päritolu rahvusvahelisesse jaemüügi kontserni Alimentation Couche-Tard Inc.