Eesti riigile kuuluva raudtee-ettevõtete kontserni Operaili tütarettevõtte, vagunite rendiga tegeleva Operail Leasingu vara enampakkumisel osalemise võimalust tutvustati rohkem kui 40 ettevõttele. Oma pakkumise tegi protsessi erinevates etappides 20 huvilist.

Müük toimus kolmes järgus. Esimeses järgus müüdi möödunud aasta detsembris 522 Ukrainas asuvat vagunit hinnaga 6,51 miljonit eurot. Teises järgus sõlmis Operail Leasing mullu detsembris ja tänavu jaanuaris müügilepingud ettevõtetega, kes ostsid 807 vagunit hinnaga 22,1 miljonit eurot.

Kolmandas järgus müüs Operail Leasing viimaste kuude jooksul ülejäänud 1036 rendivagunit. Enampakkumise tulemusena osutusid ostjateks kuus Eesti ettevõtet ja üks Kasahstani ettevõtte. Nende tehingute kogusumma oli 22,7 miljonit eurot.

„Detailiderohket müügiprotsessi ja selle tulemust võib kokkuvõttes Operaili jaoks edukaks pidada, kuigi Ukraina sõja tõttu kujunes see esialgu plaanitust pikemaks. On rõõm tõdeda, et lõppvoorus ostjatena kvalifitseerunud ettevõtetega olid läbirääkimised sujuvad ja kvaliteet kõrge. Tahan eraldi tänu avaldada ka Operail Leasingu meeskonnale, kes keerulises müügiprotsessis hästi hakkama sai,“ sõnas Operaili juhatuse liige ja Operail Leasingu tegevjuht Merle Kurvits.

„Kõikide rendivagunite müük tähendab meie jaoks, et Operail Leasingu vagunite rendiäri võib nüüd lõppenuks lugeda,“ kinnitas Kurvits.

Vagunite rent oli viimased kuus aastat Operaili tulusaim ärisuund, sealt tuli 99% kasumist. Aastail 2017-2022 teenisid Operaili ja Operail Leasingu vagunid renditulu kokku 68 miljonit eurot.

Operail alustas vagunite rentimist aastal 2001, mil ettevõte oli veel osa AS-ist Eesti Raudtee. 2009. aastal liikus vagunite rent koos kaubavedudega eraldi ettevõttesse EVR Cargo (hiljem Operail). 2017. aastal laiendati äri ja soetati vaguneid juurde. 2021. aasta suvel koondus vagunite rent tütarettevõttesse Operail Leasing.

„Äri suurendamise põhjuseks oli see, et peale pronksiöö sündmusi vähenes Vene transiit läbi Eesti märkimisväärselt ning kaubaveod ei suutnud end enam iseseisvalt ära majandada. Kuna kaubaveod on riigile strateegiliselt olulised, tuli leida viise, kuidas jääda majanduslikult pinnale. Otsisime alternatiivseid sissetulekuid senikauaks, kuni õnnestub kaubavedu Eestis optimeerida, reformida. Meedias on jäetud mulje, et just vagunirent on Operaili „Vene äri“. See ei ole tõsi, äri alustati vastupidisel põhjusel – et vähendada sõltuvust Venemaalt pärit transiitkaupade veost,“ meenutab AS Operaili juhatuse esimees Raul Toomsalu.

Ärimudeliks oli terve tegutsemisaja jooksul vagunite väljarentimine Euroopa ettevõtetele, kes kasutavad vaguneid kaubaveoks 1520 mm raudteel, nii siseriiklikult kui ka rahvusvaheliseks veoks.

Kuna vagunite rent ei ole riigile strateegiliselt oluline tegevus ning see äri on edukas ka vabal turul, otsustas riik ärist väljuda. Mõte kirjutati koalitsioonilepingusse 2016. aastal, praktikas algas väljumine 2021. aasta kevadel. 2022. aasta kevadel muutus Venemaa agressiooni tõttu müügi viis – ettevõtte AS Operail Leasing osalise erastamise asemel otsustati müüa maha selle vara.