TTJA EL tarbija nõustamiskeskuse ekspert Heldin Malmeti sõnul pöördutakse ameti poole sõltumata kaupleja riigist sarnaste toodete tõttu. Tellitakse nii rõivaid, elektroonikat, sõidukeid kui ka lennupileteid. Samuti kasutatakse erinevaid teenuseid, näiteks autorenti. „Julgeme öelda, et kaebuse aluseks olevate toodete liigid piiriülese faktori lisandumisega ei erine,“ märkis Malmet.

Kolmandatest riikidest tellides on tarbija üksi

Juhul, kui pakkuja on väismaalt, tegeleb tarbijakaitsesse jõudnud juhtumiga Eesti EL tarbija nõustamiskeskus, mis kuulub ECC-võrgustikku (European Consumer Centres Network). Konkreetne nõustamiskeskus pakub teavet, nõu ning abi piiriüleste ostude tegemisel teistest EL liikmesriikidest. Malmet lisab, et kolmandatest riikidest (näiteks USa, Hiina) teostatud ostude puhul Euroopa Liigu tarbija nõustamiskeskus tarbijaid aidata ei saa. Lisaks EL liikmesriikidele on keskused Islandil, Norras ja Suurbritannias.

EL tarbija nõustamiskeskuse teenused on tarbijatele kättesaadavad nõnda, et tarbija esitab oma kaebuse välismaise kaupleja vastu eesti keeles ning kaebus seejärel edastatakse lahendamiseks kaupleja kohalikule ECC-keskusele. „Kaebused jõuavad EL tarbija nõustamiskeskuse lauale ka siis, kui piiriülese kaebusega pöördutakse TTJA poole,“ lisas Malmet.

Malmet rõhutab, et kaebuste tekkimise puhul peab tarbija esmalt siiski ka piiriülese tellimuse puhul pöörduma kaupleja poole. Suur hulk probleeme leiab juba selle protsessi käigus lahenduse. „Kui tarbija kauplejaga omavahel kokkuleppele ei jõua, saab tarbija edastada kaebuse Eesti EL tarbija nõustamiskeskusele,“ rääkis Malmet.

Tarbijakaitseameti esindaja sõnul lahenevad üle poole kaebustest tarbiija kasuks ning juhul, kui keskusel tarbijat abistada ei õnnestu, antakse tarbijale täiendavad kontaktid: näiteks vastavas teises liikmesriigis tegutseva kohtuvälise tarbijakaebusi lahendava üksuse andmed.

Kontaktivorm ei ole piisav

Enne ostu sooritamist soovitab TTJA esindaja ostu turvalisuse tagamiseks veenduda, et kaupleja on avaldanud oma kontaktandmed: ettevõtte nimi, asukoht, e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda. „Ei ole piisav, kui e-pood avaldab endaga ühenduse võtmiseks üksnes veebivormi, kuhu tarbija saab päringu sisestada. Selline vorm võib hõlbustada tarbijaga suhtlemist, kuid ei tohi asendada kaupleja andmete avaldamist,“ märkis ta.

Samuti peaksid tellijad tutvuma tähelepanelikult tellimis- ja tagastamise tingimustega, pretensiooni esitamise ning garantii tingimustega ja tehingule kohalduva õigsusega.

Lisaks tasub kontrollida, kes on teiseks tehingu pooleks ning tundmatult veebilehelt tellides tuleks kaupleja kohta võimalikult palju informatsiooni koguda ning ka teiste tarbijate kogemustega veebis tutvuda. Kui aga müüjaks on eraisik, siis tasub teada, et tarbijakaitset puudutav regulatsioon sellisele tehingule ei laiene.