Rekordilised müüginumbrid, mis sisalduvad organisatsiooni ülemaailmsetes elektriautode väljavaadetes 2023. aastaks, jätkavad tööstusharu pideva kasvu trendi.

„Elektriautode müük - sealhulgas akutoitel töötavate elektriautode ja pistikhübriid-elektriautode - ületas eelmisel aastal 10 miljonit, mis on 55% rohkem kui 2021. aastal,“ seisab IEA aruandes.

„See arv - 10 miljonit elektriautode müüki kogu maailmas - ületab kogu Euroopa Liidus müüdud autode koguarvu (umbes 9,5 miljonit sõidukit) ja on peaaegu pool Hiinas 2022. aastal müüdud autode koguarvust,“ lisati.

Kokku oli 2022. aastal maailma teedel üle 26 miljoni elektriauto, mis tähendab 60% kasvu võrreldes 2021. aastaga.

Tulevikku vaadates ütles Rahvusvaheline Energiaagentuur (IEA) - mida paljud peavad energia ülemineku autoriteediks -, et ülemaailmne müük võib ulatuda 2023. aastal peaaegu 14 miljoni autoni.

„See plahvatuslik kasv tähendab, et elektriautode osakaal kogu autoturul on tõusnud umbes 4%-lt 2020. aastal 14%-ni 2022. aastal ja kasvab IEA viimaste prognooside kohaselt veelgi, 18%-ni sel aastal,“ märgitakse aruandele lisatud avalduses.

Hiina turg domineerib

IEA kirjeldas Hiinat kui „esirinnas olevat“ elektriautode müügi osas. Enam kui pooled elektriautod sõidavad just Hiina maanteedel.

„Euroopas, suuruselt teisel turul, kasvas elektriautode müük 2022. aastal üle 15%, mis tähendab, et rohkem kui iga viies müüdud auto on elektriauto,“ ütles IEA, lisades, et USA elektriautode müük kasvas 2022. aastal 55%.

„Elektriautod on üks kiirelt areneva uue globaalse energiamajanduse liikumapanevatest jõududest - ja nad toovad kaasa ajaloolise muutuse autotööstuses kogu maailmas,“ ütles IEA tegevdirektor Fatih Birol.

„Tendentsidel, mille tunnistajaks me oleme, on märkimisväärne mõju ülemaailmsele naftanõudlusele,“ lisas ta.

„Aastaks 2030 väldivad nad vajadust vähemalt 5 miljoni barreli nafta järele päevas. Autod on vaid esimene laine: varsti järgnevad elektribussid ja veoautod.“

Aasias samuti on numbrid kasvanud

Kuigi Hiina, Euroopa ja USA on elektriautode osas suured tegijad, märkis IEA, et ka muud maailma osad näitavad „paljulubavaid märke“.

„Elektriautode müük on väljaspool peamisi turge üldiselt madal, kuid 2022. aasta oli kasvuaasta Indias, Tais ja Indoneesias,“ ütles ta. „Kokku kasvas elektriautode müük nendes riikides võrreldes 2021. aastaga rohkem kui kolmekordseks, ulatudes 80 000 autoni.“

Ees ootavad väljakutsed

Viimastel aastatel on mitmed suured majandused koostanud plaane, et suurendada elektriautode arvu oma teedel.

Kuigi vähese ja nullemissiooniga sõidukite potentsiaal tekitab elevust, ei ole üleminek fossiilkütustel töötavatest autodest alati sujuv.

Näiteks kardetakse, et elektriautode madalam müratase võib olla probleemiks nägemisprobleemidega inimestele. Lisaks sellele tekitavad arutelud oskuste puudumise kohta diskussioone kulude ja ohutuse üle. Samuti on laadimisinfrastruktuuri kättesaadavus veel üks valdkond, mida tuleb jälgida.