Transpordiameti välja käidud ettepaneku järgi on automaksu mõju esitamisel lähtutud auto CO2-heitest ning maksumusest. Analüüsitud on 58 autot, mille hulgas on nii bensiini-, diislikütuse-, CNG- kui ka elektriautosid. Parema võrreldavuse huvides on mõne automargi puhul võrdluses vastava automargi erineva mootoritüübiga samasugused autod.

Automaksu mõju hindamisel on lähtutud transpordiameti poolt välja käidud 3-komponendilisest automaksust. Automaksu sisse on arvestatud registreerimismaks, CO2-maks ning luksusauto maks (kui auto maksab üle 60 000 euro).

Olulisemad tähelepanekud

  • Automaks ei rakenduks enamikule elektriautodele. Üksnes kallimatele elektriautodele, mille hind on suurem kui 60 000 eurot ilma käibemaksuta, rakenduks nn luksusauto maks.

  • Bensiini- ja diiselmootoriga autode korral, mille CO2-heide on napilt üle 120 gCO2/km, rakenduks iga-aastane CO2-maks minimaalselt 72 eurot. Lisaks tuleks aga selliste autode esmaregistreerimisel tasuda ühekordset registreerimismaksu minimaalselt 1440 eurot.

  • Ehkki sama automudeli korral võivad bensiini- ja diiselmootoriga auto omamiskulud olla enam vähem võrreldavad, võib ühele mootoritüübile automaks rakenduda ja teisele mitte – heaks näiteks on diiselmootoriga Seat Leon ja Škoda Octavia, millele automaks ei rakenduks, kuna nende CO2-heide jääb alla 120 gCO2/km, kuid seevastu rakenduks automaks samadele mudelitele bensiinimootori korral.

  • Paljudel juhtudel leiab autode hinnakirjast väiksema mootoriga mudeleid, millele automaks ei rakenduks, kuid võimsama mootori korral tuleks maksta automaksu.

Loe pikemalt Alan Vahti blogist!