Briti tarbekaupade gigant Unilever on kahekordistanud kasumit ja suurendanud reklaamikulutusi Venemaal, hoolimata oma lubadusest lõpetada turult kasu saamine.

Unileverist sai esimene suur Euroopa toiduainetetööstuse ettevõte, kes lõpetas märtsis 2022 Venemaalt impordi ja ekspordi ning sealse meedia- ja reklaamikulutused. Firrma jätkas aga „oluliste“ toiduainete ja hügieenitoodete tarnimist venelastele, lubades samas, et ei võta sellest müügist mingit kasumit.

Ometi peaaegu kahekordistas firma tütarettevõte Unilever Rus, kus töötab üle 3000 inimese, oma 2022. aasta puhaskasumi 4,8 miljardilt rublalt 9,2 miljardile rublale, kirjutab The Moscow Times.

Unilever põhjendas oma kasumi suurust rubla väärtuse muutumisega ja inflatsiooniga. Reklaamikulude suurenemise kohta ettevõte avalikku selgitust andnud ei ole. Unileveri tegevjuht Alan Jope ütles veebruaris 2023, et Venemaalt lahkumine „tooks kindlasti kaasa suurema panuse Venemaa majandusse“.

Yale'i ülikooli uuringust selgus, et Unilever kuulub nende 175 ettevõtte hulka, mis jätkavad sisuliselt äritegevust Venemaal, kuid hoiavad uusi investeeringuid tagasi.

Venemaa proovib iga hinnaga riigist lahkuvaid välismaa firmasid „karistada.“ Lisaks olemasolevatele meetmetele hakkas riigi välisinvesteeringute komisjon sel kuul välisettevõtetelt väljumistasu nõudma, mille suurus on kokku 10% müüdava ettevõtte väärtusest.

Teadaolevalt maksis Unilever Rus 2021. aastal Venemaa riigikassasse makse 331 miljoni dollari väärtuses. „Kalibri raketid maksavad 1 miljon dollarit. Ukrainlaste jaoks tähendab selline summa, et Venemaa saab toota 331 raketti. Nii saab Venemaa jätkata meie inimeste tapmist ning meie linnade ja infrastruktuuri hävitamist,“ kommenteeris projekti Leave Russia juht Andrei Onopriienko Venemaa käitumist.

Rohkem kui 1000 rahvusvahelist ettevõtet on ÜRO andmetel lõpetanud või peatanud tegevuse Venemaal kuude jooksul pärast sissetungi, mille käigus hukkus või sai vigastada üle 23 000 Ukraina tsiviilisiku.

Unileveri toodete hulka kuuluvad toit ja joogid (umbes 40 protsenti tuludest), puhastusvahendid, ilutooted ja isiklikud hooldustooted. Unilever omab üle 400 kaubamärg, nende hulgas: Ax/Lynx, Dove, Omo, Heartbrandi jäätised, Hellmann's, Knorr, Lipton, Lux, Magnum, Rexona/Degree, Sunsilk ja Surf.