Soomlannast merendusprofessor naudib TalTechis tudengite õpetamist
„Teen kõik selleks, et Eesti merendus muutuks rohelisemaks,“ kinnitab Tallinna Tehnikaülikoolis töötav, äsja Soome aasta logistikaeksperdiks pärjatud Ulla Pirita Tapaninen.
Kui professor Tapaninen kaks aastat tagasi TalTechi Eesti Mereakadeemias tööd alustas, kohtus ta siin oma üllatuseks eestlastest tuttavatega, kellega koos kunagi Tallinna-Helsingi tunneli mõtte kallal töötas.
Vahepeal on aeg muidugi palju muutunud. Tunnelist, mille kaudu pääseks „nagu naksti“ põhjanaabrite juurde poole tunniga, räägitakse aastal 2023 vähem, sest maailma raputavad kriisid ja sõda Ukrainas. Kogu maailma suur eesmärk on senisest säästlikumalt elada, uusi nutikaid lahendusi luua. Merendusekspertidel tuleb aga üha hoogsamalt võidelda keskkonna saastamise vastu, millel oma süü ka meretranspordil ja -vedudel.
Vahepealsel ajal on olnud ka häid asju – 2021. aastal sai Ulla Pirita Tapaninen Soome presidendilt Sauli Niinistölt kõrge autasu. Ning veidi enam kui kuu aega tagasi valiti ta (mõelge, Eestis töötava professorina!) Soome aasta logistikaeksperdiks, kelle sõna maksab, keda kuulatakse ja kellega tahetakse koostööd teha.
Eesti, TalTech ja meri
Mis tõi aga Soome tippeksperdi Eestisse? „Eestlastega olen teinud koostööd 2007. aastast, kui töötasime sadamaliikluse voogude ja Tallinna–Helsingi tunneli analüüside kallal,“ avaldab Ulla. „Mul oli siia tulles rõõm näha, kui palju „vanu sõpru“ TalTechist ja Eesti Mereakadeemiast (EMERA) eest leidsin.“
TalTechi tulles seadis Ulla eesmärgiks meretranspordi vallas rahvusvaheliselt tunnustatud uurimisrühma loomise ja juhtimise – ning see on õnnestunud. „Mul on olnud õnn leida TalTechist eest palju andekaid tudengeid ja teadlasi nii laevanduse ja sadamahalduse kui ka logistika valdkonnas.“ Ühiselt on avaldatud juba mõnedki teadustööd, aga mitu väga huvitavat uurimust on parasjagu ka käsil (vt lisalugu).
Ulla avaldab, et EMERAs õpetab ta igal aastal meremajandust ja keskkonnasäästlikku laevandust ühele doktoriõppe ja kahele magistrikursusele. „Mulle meeldib väga õpetada ja eriti meeldib loengute ajal tudengitega oluliste teemade üle arutleda, sest nii õpin ma ka ise. Paljud Eesti Mereakadeemia magistrandid ja doktorandid on töötanud merendussektori erinevates valdkondades ning nende vaatenurgad annavad mullegi alati uusi mõtteid ja ideid.“
Kõigil noortel, keda paelub merendus, aga kes ei ole veel erialavalikut teinud, soovitab Ulla kindlasti mõelda TalTechi peale. „TalTechi Eesti Mereakadeemia on ainulaadne õppeasutus, mis ühendab omavahel põhjaliku merenduse ja laevanduse baasõppe ning kõrghariduse. Siin töötab palju eksperte, kelle õpetus on maailmatasemel,“ kiidab Ula. Nii on see väga hea valik kõigile merendushuvilistele noortele, kes tahavad õppida tippudelt ning muuta maailma paremaks, laevandust keskkonnasõbralikumaks ja merd puhtamaks.
Merendus ootab rohepööret
„Rohepööre merenduses on võimalik ja ma tõesti tunnen, et saame Eesti Mereakadeemias teadlastena anda oma panuse meretranspordi rohelisele üleminekule,“ sõnab Ulla raudkindlalt. Ning tema sõnal on kaalu – ta on teinud edukat karjääri mitmetes tunnustatud merendus- ja laevandusettevõtetes, aga ka ülikoolides ja avalikus sektoris. Nüüd rõhutab ta igal sammul, et meil on vaja minna üle keskkonnasäästlikule transpordile ja laevandusele, samas kritiseerib transpordi toetusmeetmete mõju ettevõtete konkurentsivõimele.
Õnneks on Rahvusvaheline Mereorganisatsioon (IMO) võtnud vastu meetmed, mille suur eesmärk on kuni 2026. aastani vähendada laevanduse süsinikuintensiivsust 11% ning rahvusvahelise laevanduse aastaseid kasvuhoonegaaside koguheiteid 2050. aastaks võrreldes 2008. aastaga vähemalt 50%.
Lisaks esitles Euroopa Komisjon 2021. aasta juulis „Fit for 55“ ehk „Eesmärk 55“ paketti, mis sisaldas ettepanekuid laevanduse kaasamiseks süsinikukaubandusse, samuti kütuste süsinikusisalduse, kütusekonteinerite tollimaksuvabastuse kaotamise ja alternatiivsete kütuste jaotustaristu kohta. „Vanaviisi edasi enam ei saa,“ tõdeb professor.
Salapärane eesnimi – kas seos Eestiga?
Kõrvuti tema tegevustega TalTechis köidab eestlaste huvi aga ka Ulla üks eesnimedest – Pirita. „Jah, vanemate pandud nimi võis mõjutada mu eluteed,“ kergitab Ulla Pirita Tapaninen saladuskatet. Esimese eesnime – Ulla – sai ta Helsingi samanimelisest linnaosast, kus nende pere 1970. aastate alguses elas. „Ullanlinnas olid meri ja sadamad lähedal. Lapsena õppisin pühapäeviti tühjana seisnud Lõuna-Sadama kai ääres rattaga sõitma,“ meenutab professor. „Teine eesnimi, Pirita, pärineb aga tõepoolest Tallinna linnaosast, kus vanemad olid käinud enne minu sündi.“ Ulla ise külastas Eesti Pirita randu aastaid hiljem teismelisena, kui Eesti alles unistas iseseisvumisest ja vabast merendusest. Sellest, et kord ta töötab ja elabki Tallinnas ja jalutab Pirita rannas, ei osanud ta loomulikult mõelda. Kui Eesti ja Tallinna, sealhulgas ka Piritaga, on professor Tapaninen järjest rohkem tuttavaks saanud, siis eesti keelt ta enda sõnul veel ei valda. Aga see on vaid tema enda väide – kolleegide sõnul saab ta eesti argikeelega kenasti hakkama.
Vastuvõtt TalTechi on juba avatud! Avaldusi saab esitada 4. juuli keskpäevani.
Vaata lähemalt: www.taltech.ee/sisseastujale.