„Me tegelikult tegime Promoty kaasasutaja Leoga ühte teist start-upi – mis oli küberkaitse vallas –, aga seal meil ei õnnestunud see. Tahtsime hästi lahedat toodet teha, mõtlesime, et turg on valmis selle jaoks, aga siis tuli välja, et need hüpoteesid ei pidanud vett ja oli hoopis vastupidi. See oli jah, küberkaitse valdkonnast naljakas suunamuutus suunamudijate maailma,“ meenutab Delfi start-up podcasti Kiirendi 5. episoodis suunamudijate haldusplatvormi Promoty kaasasutaja ja tegevjuht Aleks Koha (29) enam kui viis aastat tegutsenud ettevõtte sünnilugu.

1x
00:00

„Mulle üldiselt meeldib selline crowd hacking – kuidas mingeid kavalaid turundusnõkse leida, kuidas tooteid kasvatada ja turule viia – ning siis influencer-turundus parasjagu oli uus, tõusev trend ja siis vaatasime Leoga, et okei, siin on probleeme, mida saab lahendada, see on päris ebaefektiivselt lahendatud asi praegu, et äkki proovime. Siis ma küsisingi Leolt, kas ta teab midagi sellest. Ta ütles ei. Ma ütlesin, et ma ka ei tea, aga okei, hakkame tegema ja niimoodi see sündis. Võtsime valge tahvli välja ja hakkasime joonistama,“ lisab ta.

Iduettevõtjal on pikalt elus olnud ka periood – suisa kaheksa aastat –, kus ta ei saanud endale palka maksta. „Siis olid erinevad kõrvalprojektid, sidehassle’id – arendasin veebilehti vahepeal päris palju –, sealt sai ja siis õpetaja otsast sai ka nii palju, et sai üüri ära katta. Leidsin sellised kavalad viisid, kuidas elatist teenida,“ räägib ta, mille arvelt siis elas. Samas kinnitab Koha, et Promoty tegevjuhina ta juba suudab endale palka maksta.

Algusaastail ei teeninud vähe raha mitte ainult ettevõte ise, vaid ka seal end üles andnud suunamudijad. „Kui me 2017. aastal alustasime, oli üks influencer, kel oli 10 000-12 000 jälgijat, väga hea kaasatuse tase ja küsis postituse eest 5 euri. Täna küsib sama influencer üle 300 euro,“ märgib Promoty kaasasutaja ja tegevjuht.

Samas tõdeb ta, et muutused pole toimunud mitte ainult suunamudijate ja platvormi enda hinnastamispoliitikas, vaid nende pakutavas teenuses üleüldse. „Nüüdseks me oleme pigem CRM (customer relationship manager – kliendisuhete haldaja e.k). Või mujal maailmas öeldakse IRM selle kohta – influencer relationship manager (suunamudijasuhete haldaja e.k) –, aga see ei ole nii populaarne sõna, mistõttu me veel ei kasuta seda,“ märgib Koha.

Milliseid virtuaalseid tööriistu kasutab Aleks Koha juhitud meeskond kaugtöö korraldamiseks, mismoodi sai Promoty nii Eestis, Soome kui Lätis oma platvormi lansseerides ühe nädalavahetusega 8000-15 000 kasutajat ja milles täpselt seisneb see suur muutus, mis on Promoty platvormil viimase pooleteist aasta jooksul aset leidnud – seda kõike kuuleb Kiirendi värskest episoodist.

Aleks Koha toob välja sedagi, millistesse noortesse idufirmadesse tema investeeriks, mis on need neli raamatut, millest on ta Promoty asutamisel ja arendamisel palju inspiratsiooni saanud ning kui ta ei teeks turundus start-upi, millist liiki ettevõtet ta siis käivitaks ja arendaks.

Aleks Koha on hariduselt insener ja tal on teadmisi nii äri- kui tehnoloogiavallast. Aleks on enim tuntud selle poolest, et asutas koos Leo Romanelloga 2017. aasta lõpus Promoty, millest on saanud Eesti suurim suunamudijate platvorm. Ta on kaks korda valitud TOP10 noore ettevõtja hulka ja on oma teel kogenud nii edu kui õppetunde. Ta on seitse aastat töötanud ka õpetajana ning tunneb suurt kirge nii võitluskunstide kui ka jooksmise vastu.

Nii Aleksi kui ka Promoty turundusjuhi Marelle Elleni valis Delfi Ärileht mullu ka 30 alla 30-aastase tehnoloogia tulevikutegija sekka. Loe sellest lähemalt siit.

TalTechi küberkaitse magistrantuuris koos õppinud Aleks Koha ja Leonardo Romanello asutatud Promoty on tänaseks kaasanud kokku 1,8 miljonit euro, sealjuures valdavalt läbi Funderbeami. Parasjagu valmistutakse järgmiseks rahakaasamiseks. Promoty klientideks on olnud nii tuntud kodumaised kui ka selline rahvusvahelise brändid. Nende hulgas on olnud nii Pinterest, Circle K, Wolt, Swedbank, SEB, Orkla jpt.

Kiirendi on Delfi start-up podcast. Ennekõike keskendub saade noortele Eesti idufirmadele, mis on laiemale avalikkusele enamasti tundmatud, kuid teevad sama vägevaid asju nagu meie kuulsad ükssarvikud Wise, Bolt või Veriff. Räägime ka Eesti start-up ökosüsteemist ning tehnoloogiasektorist laiemalt. Saatejuht on Siiri Liiva. Kiirendi varasemaid episoode saab kuulata Delfi Taskus, Spotifys ja Apple Podcasts keskkonnas.