Läti ettevõte ehitab unikaalseid vesinikul töötavaid mootorpaate ja kutsub uude projekti investeerima igaüht
Läti ettevõte AS Electrify H2 on alustanud vesinikul töötava mootorpaadi väljatöötamist ning kutsub igaühte saama selle ettevõtte kaasomanikuks. See mitmekülgsete kasutusvõimalustega mootorpaat on loodud vastama oodatavale vesinikupaadide nõudlusele kaubanduslikes ja reisijatevedu hõlmavates sektorites kogu Euroopas. Et saada täiendavat kapitali tehnoloogia arendamiseks lähitulevikus, on ettevõtte omanikud otsustanud võimaldada individuaalsetel jaeinvestoritel saada 20% osaluse aktsionäride seas.
AS „Electrify H2“ on Lätis baseeruv ettevõte, mille asutaja SIA Electrify tegeleb seeriakaubikute ümberehitamisega elektrilisteks reisijateveo mikrobussideks. Uue ettevõtte plaan näeb ette välja töötada täielikult vesinikul töötavad mootorpaadid, pakkudes seeläbi veelgi jätkusuutlikumaid transpordilahendusi ning seda mitte ainult Baltikumi turul.
Turul valitseb puudus
„Euroopa Liidu eesmärk on muutuda 2050. aastaks kliimaneutraalseks. Käesoleval hetkel moodustab transport 25% heitmete kogumahust. Turul aga valitseb konkurentsivõimeliste, jätkusuutlike transpordilahenduste kriteeriumitele vastavate transpordivahendite puudus mootorpaatide segmendis – vesinikul töötavad veesõidukid veetranspordi turul praegu praktiliselt puuduvad,“ räägib Electrify H2 juht Agris Amoliņš.
Ettevõte töötab juba praegu välja mootorpaati, mis tugineb vesinikumolekulide tehnoloogiale, mille tulemusel tekkiv kõrvaltoode on puhas vesi.
„Töötame välja tehnoloogiat mootorpaatide jaoks, mille võimekus tagab pikemate vahemaade läbimise ja energiamahukate ülesannete täitmise. Paat võib täita ka minipraami funktsiooni, seda eelkõige saarte- ja laherikkas Põhja-Euroopas. Selle ülalpidamiskulud saavad olema oluliselt madalamad kui fossiilkütustel töötavatel vee peal liikuvatel transpordivahenditel. Lisaks sellele on juba lähiajal Baltikumi peamistes sadamates plaanis luua vesinikutanklate võrgustik ning ka sulanduda Põhja- ja Baltimaade „vesinikukoridori“. See omakorda annab mitmesugustele riigi- ja sadamateenistustele võimaluse täita oma funktsioone loodussõbralikul ja majanduslikult kasulikul viisil. Suurt osa paadi detailidest on plaanis toota siinsamas Lätis, „ sõnab Electrify H2 peainsener Kristaps Dambis.
Ettevõtte kaasomanikuks võib saada iga huviline
Et kaasata täiendavat rahastust summas 201 250 eurot ning tagada tehnoloogia kiirem arendamine, on Electrify H2 otsustanud võimaldada individuaalsetel jaeinvestoritel saada 20% osalust ettevõttes, kasutades selleks litsentseeritud Läti jaefinantseeringu platvormi „CrowdedHero“. See tähendab, et ettevõtte kaasomanikuks võib saada iga huviline. Ettevõte on planeerinud, et eduka exit stsenaariumi korral, dividenditootlust ja intressimakseid arvesse võtmata, võib investeering lähema viie aasta jooksul kasvada 7 kuni 10 korda.
„Oskused, mida Electrify SIA on tõendanud uute ja turu jaoks vaieldamatult vajalike tehniliste lahenduste väljatöötamisel, suudavad üllatada ja panna uhkust tundma. 2021. aastal alustasid ettevõtte elektribussid Lätis sõitmist, möödunud aastal alustas tütarettevõte Electrify H2 vesinikul töötava minibussi projekteerimist ning ilmselt saab seda tänavatel näha järgmisel aastal. Ettevõtte uus initsiatiiv – töötada välja ja toota vesinikul töötavat paati, mis muuhulgas sobib ka suurte vahemaade läbimiseks ja ressursimahukate ülesannete täitmiseks – on uus pööre vesinikul töötavate veetranspordivahendite arengus Põhja-Euroopa regioonis. Just seetõttu olen veendunud, et igaühel, kes kaalub investeerimisvõimalusi, tasub kaaluda ka vähemalt 115 euro paigutamist paljulubavasse kasvu- ja tulevikutehnoloogia loosse,“ ütleb „CrowdedHero“ juhatuse esimees Jānis Blaževičs.
Investeeringute kaasamine toimub kuni 2 kuu jooksul ja kogu vajalik informatsioon on kättesaadav CrowdedHero kodulehel, kus saab vaadata ka projekti videot. Minimaalne investeering projekti on 115 EUR, oodatav planeeritud dividenditootlus aga vähemalt 40% 2026. aruandeaasta kasumist.