Sageli jõuavad Molleri esindustesse kliendid äsja ostetud kasutatud autode muredega ja tõesti – ülevaatusel ilmnevadki tõsised kahjustused. Esineb erinevaid ebameeldivaid üllatusi. Näiteks on defektide varjamiseks peale kandnud paks värvikiht või puuduvad autol olulised lisad, milleks võivad vabalt olla turvapadjad.

Ebaausad müüjad varjavad puudusi üsna hoolikalt ja jätkuvalt tuleb ette seda, et muu hulgas näidatakse väiksemat läbisõitu kui auto tegelikult sõitnud on.

Kasutatud auto ostja ei oska tihti detailidele tähelepanu pöörata, infot on palju, puudub kogemus ning ostutehing võidakse sõlmida kiirustades. Esineb nii mootori, käigukasti kui ka kere kahjustuste varjamist. Sellised puudused kipuvad aga selguma alles autoesinduses tehnilist kontrolli teostades.

Hodomeetri kerimine

Üks levinumaid pettusi kahjustuste varjamise kõrval on hodomeetri näiduga manipuleerimine. Näiteks müügitehingu ajal on näit 230 000 kilomeetrit, kuid tehnilise kontrolli käigus selgub, et tegelikult on läbitud umbes 400 000 km. See tähendab peaaegu kaks korda kõrgemat kulumisastet ja seetõttu ka madalamat väärtust.

Praktika näitab, et pahatahtlikud müüjad muutuvad üha jultunumaks. Läbisõidu muutmine on vaid üks võimalikest riskidest. Esineb ka juhtumeid, kus on müüdud avariijärgselt ebakvaliteetselt taastatud auto. Sõiduk näeb visuaalselt hea välja, kuid alles hiljem selgub, et auto tegelikult ei ole kasutatud õige mudeli varuosasid või on midagi üldse välja jäetud. Näiteks võib see olla õnnetuse käigus kannatada saanud hädapidurdussüsteem, kuna see on kallis ja visuaalselt selle puudust näha pole.

Lisaks võivad olla kahjustatud kandekonstruktsioonid ja avanenud turvapatjade asemele paigaldatakse pardaarvutit petvad andurid, mis oma tegelikku funktsiooni ei täida. Ilma spetsialisti abita selliseid defekte tuvastada enamasti ei suuda kuna nende väljaselgitamine vajab ekspertide diagnostikat. Taoliste puudustega sõidukid kujutavad aga üsna suurt ohtu sõitjate ohutusele.

Teine väga levinud raskesti avastatav pettusmeetod on sõidukisse paigaldatud ökotehnoloogiate väljalülitamine, näiteks diiselautode tahmafiltrite (DPF) ja AdBlue-süsteemide eemaldamine. Kõrge läbisõidu puhul on need süsteemid kulunud ja vajavad asendamist. Kuna nende uuendamine on kallis, ei soovi müüjad sellist kulutust teha ja nii pannaksegi sõiduk müüki nendeta.

Mida peaks silmas pidama, et vältida „põrsas kotis“ ostmist?

Ehkki välisel vaatlusel võib auto korralik tunduda, ei suuda ostja kasutatud auto seisukorda täielikult kontrollida. Kõige kindlam viis kasutatud auto ostmiseks on lasta see kontrollida sertifitseeritud töökojas, kus professionaalsete tehnikute kasutuses on spetsiaalsed diagnostikavahendid.

Ostes kasutatud auto margiesindusest võid olla kindel, et see on läbinud tehnilise kontrolli ja vastab nõuetele. Kui aga ostad kasutatud auto n-ö kahtlaselt edasimüüjalt või otse omanikult ning ei lase sõidukit enne ostu kontrollida, ei saa ebameeldivaid üllatusi sajaprotsendiliselt vältida.

Sertifitseeritud töökodades pakutakse spetsiaalset ostueelse ülevaatuse teenust, mille käigus kontrollitakse auto ajalugu, tehnilisi komponente, mootorit, vedrustust, värvi paksust ja muid aspekte, mis võimaldavad teha teadliku otsuse. Tehniline kontroll annab oluliselt rohkem vajalikku infot kui tavaline proovisõit, mida enamik kasutatud autode müüjatest pakub.

Millal öelda ei?

Parim indikaator pahatahtlikust automüüjast on tehnoülevaatuse teostamisest keeldumine. Seevastu ausad müüjad müüvad heas korras kasutatud autosid, räägivad avalikult võimalikest puudustest/kulumist ja lubavad nende kinnitamiseks teha ka kontrolli ametlikus hoolduses.

Et kasutatud auto ost oleks turvalisem, siis oleks soovitatav eelistada autopoode, kus tehnikud on auto eelnevalt üle vaadanud. Kui sobivat sõidukit autopoest ei leia, siis tuleks lasta huvipakkuvale autole kindlasti enne ostmist teha spetsialistide poolt teostatav tehniline kontroll. Sellele kulutatud raha tasub ennast igal juhul ära ja võimaldab vältida hilisemaid halbu üllatusi.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena