Google’i peamiseks tuluallikaks on internetireklaamid. Ettevõte müüb reklaamipinda oma veebisaitidel ja rakendustes ning vahendab reklaami paigutada soovivaid reklaamijaid ja kirjastajaid, kes saavad sellist reklaampinda pakkuda.

Reklaamijad ja kirjastajad tuginevad reklaamitehnoloogiatööstuse digitaalsetele vahenditele, et paigutada reaalajas reklaame, mis ei ole seotud otsingupäringuga. Google haldab kahte reklaamiostuvahendit – Google Ads ja DV 360 – ning kirjastaja reklaamiserverit DoubleClick For Publishers ehk DFP-d. Lisaks ka AdX-i.

Vastuväited Google’i reklaamtehnoloogiliste tavade kohta

Euroopa Komisjon leidis, et Google on turgu valitsevas seisundis kogu Euroopa Majanduspiirkonda hõlmavatel turgudel – kirjastajate reklaamiserverite puhul oma teenusega DFP ja avatud veebi programmilise reklaamiostu vahendite puhul oma teenustega Google Ads ja DV360.

Komisjon sõnas, et vähemalt alates 2014. aastast on Google kuritarvitanud oma turgu valitsevat seisundit, eelistades oma reklaamivahetust AdX oma turgu valitseva kirjastajate reklaamiserveri DFP korraldatud reklaamivaliku oksjonil. Sealjuures teavitades näiteks AdX-i eelnevalt konkurentide parima pakkumise väärtusest, mida pidi oksjoni võitmiseks ületama.

Komisjon lisas, et Google on eelistanud reklaamivahetust AdX-i selles, kuidas Google Ads ja DV360 teevad pakkumisi reklaamivahetuses. Näiteks vältis Google Ads konkureerivaid reklaamivahetusi ja tegi pakkumisi peamiselt AdX-ile, muutes selle seega kõige atraktiivsemaks reklaamivahetuseks.

Komisjon on mures, et Google’i väidetavalt tahtlik käitumine, mille eesmärk oli anda AdX-ile konkurentsieelis, võis sulgeda konkureerivad reklaamibörsid. See oleks tugevdanud Google’i AdX-i keskset rolli reklaamitehnoloogia tarneahelas ja Google’i võimet nõuda oma teenuse eest kõrget tasu.

Kui see tegevus kinnitust leiab, rikub see Euroopa Liidu toimimise lepingu artiklit 102, mis keelab turgu valitseva seisundi kuritarvitamise. Komisjon leiab esialgu, et käesoleval juhul ei ole käitumisalane parandusmeede tõenäoliselt tõhus, et vältida ohtu, et Google jätkab sellist tegevust. Google on aktiivne mõlemal pool turgu oma reklaamiserveri ja reklaamiostuvahendite kaudu ning ettevõttel on turgu valitsev seisund mõlemal poolel. Lisaks sellele haldab Google suurimat reklaamivahetust, mis toob kaasa huvide konflikti. Seetõttu on komisjon esialgu seisukohal, et konkurentsiprobleemid saaks lahendatud ainult siis, kui Google loobuks kohustuslikus korras osast oma teenustest.

Vastuväidete saatmine ei mõjuta uurimise tulemust. Kui komisjon jõuab järeldusele, et rikkumise kohta on piisavalt tõendeid, võidakse võtta vastu otsus, millega keelatakse eespool mainitud käitumine. Google’it võib oodata ees trahv, mis on kuni 10% ettevõtte ülemaailmsest aastakäibest.