Peamiselt konfiskeeritakse nende kodanike autosid, kes elavad Euroopas ja kellel on Euroopa elamisluba, kuid kes kasutavad jätkuvalt Venemaa numbrimärkidega autosid.

Enne konfiskeerimist on autoomanikel lubatud ära võtta autost kõik oma isiklikud asjad. Kui küsida, millal saab auto omanikule tagasi anda, vastatakse, et mitte kunagi. Saksamaa toll põhjendab oma tegevust Venemaa suhtes kehtestatud sanktsioonidega. Venemaalt pärit ja ka Venemaal toodetud autosid ei tohi importida ja neid tuleb käsitleda kui sanktsioonidega hõlmatud sõidukeid.

Maksu- ja Tolliameti tollivaldkonna juhi Külli Kurvits kommenteeris, et Seoses RU-le kehtestatud sanktsioonidega, ei ole Venemaalt toodud ja Venemaalt pärinevaid sõidukeid lubatud importida ja neid sõidukeid tuleb käsitleda sanktsioneeritud sõidukitena.

Venemaa kodanikel, kellel on Euroopa Liidus väljastatud elamisluba, on võimalik tõestada, et nad on Venemaa numbrimärkidega sõiduki Venemaalt soetanud enne 07.10.2022 ja nad on Euroopa Liidu piiri ületanud selle sõidukiga enne 08.01.2023, sellisel juhul ei rakendata neile sõidukitele sanktsioone ja neid on lubatud Euroopa Liitu importida, rääkis Kurvits.

„Sel juhul on neil võimalik sõidukid Euroopa Liidu registrisse kanda (Venemaa numbrimärgid eemaldatakse). Kui Venemaa kodanik ei suuda seda tõendada, tuleb Venemaa numbrimärkidega sõiduk Venemaale tagasi toimetada või liikmesriigi riigiomandisse anda,“ lisas ta.

Kurvitsa sõnul hindavad nad sõiduki sisenemisel ka Venemaalt selle kasutust ja liitu toimetamise eesmärki. „Näiteks kui Venemaa kodanik siseneb oma sõidukiga riiki reisijana, deklareeritakse sõiduk eraviisiliselt kasutatava transpordivahendina ja sõiduk võib siin viibida kuni kuus kuud. Kui reisijana viibitud aja jooksul on saadud elamisluba EL-s elamiseks, siis tuleb sõiduk deklareerida vabasse ringlusse. Kui seda ei tehta, on tegemist tollieeskirjade rikkumisega,“ täpsustas Kurvits.

„Sanktsioonide rakendamisel on oluline, et kõik liikmesriigid kohaldaksid ühetaoliselt sanktsioone, kuid kuna kehtestatud sanktsioone on võimalik erinevalt tõlgendada, siis paraku juhtub, et neid tõlgendatakse ja kohaldatakse mõnevõrra erinevalt. Näiteks Saksamaa on nimetatud sanktsiooni rangemalt tõlgendanud ja asunud liiklusest ka eraviisiliseks kasutuseks mõeldud sõidukeid eemaldama,“ ütles Kurvits.