Äsja Hispaania tehasest Eestisse saabunud Scania Irizar i6S Efficient bussid on Euroopa kaugliinibusside tänane tipptase ja keskkonnasäästlikkuse suunanäitaja. Tänu moodsale tehnoloogiale on bussid muudetud reisijatele maksimaalselt mugavaks ja operaatoritele tõhusaks. Bussid on 950 kilo ehk ligi ühe tonni jagu kergemad. Neil on uudne aerodünaamika, kus osa esiosast ja katusest ning tuuleklaasi ja teiste esiakende kumerustest on ümber kujundatud. Bussidel ei ole enam tahavaatepeegleid, mille asemel on digikaamerad, mis muuhulgas parandavad juhi otsest ja kaudset vaatevälja.

Tänu nendele uuendustele on busside õhutakistus 30% madalam ja heitegaaside maht ning kütusekulu vähemalt 13% väiksem, kui Lux Expressi praegustel kõige uuematel ja säästlikumatel reisibussidel.

Lux Expressi Eesti ärijuhi Ingmar Roos sõnul olid just need säästlikkuse näitajad otsustavateks argumentideks, miks löödi bussipargi uuendamisel käed justnimelt Scaniaga, kellelt ostetakse aasta jooksul kokku 27 bussi, millest homme lähevad liinile esimesed 10.

„Lux Expressi bussid läbivad iga päev keskmiselt 45 000 kilomeetrit ehk sõidavad iga päev rohkem kui ühe tiiru ümber maakera. 2022. aastal tegime 60 000 bussireisi ja teenindasime üle 2,4 miljoni reisija. Kokku sõitsid Lux Expressi reisijad meiega üle poole miljardi sõitjakilomeetri. Neid näitajaid arvesse võttes on ilmselt selge, miks on investeerimine üha väiksema keskkonna jalajäljega bussidesse meie jaoks võtmeküsimus,“ lausus Roos. „Võttes veel arvesse seda, et inimesed on rohepöörde vajadusest järjest teadlikumad, oli 11 miljoni euro suuruse investeeringu tegemine ainuõige samm.“

Transpordiameti peadirektor Priit Sauk ütles täna toimunud uute busside pidulikul esitlusel, et riik tunnustab Lux Expressi eraalgatuslikku panust transpordisektori CO2 jalajälje vähendamise nimel.

„Ma arvan, et Eesti saab tõesti uhke olla nii Lux Expressi üle kui selle töö ja teenuse üle, mida te igapäevaselt teete, nii selle kvaliteedi üle, mida te pakute meie reisijatele, ja selle emotsiooni üle, mida kõik reisijad naudivad nendel reisidel, olgu siis Eesti sees, Baltikumis või veel laiemalt,“ ütles Sauk. „Kui mõelda nende miljonite kilomeetrite peale, mida need bussid igapäevaselt läbi sõidavad, siis kui me suudame uute bussidega keskkonna jalajälge vähendada 15%, siis see on väga tänuväärne töö. Naljaga pooleks - eks riik teeb omalt poolt ka kõik, et teil jaguks kliente, sest juba homme räägime tõenäoliselt automaksust Eestis, ja loodame, et teile jagub kliente ka järgmisteks aastateks ja kümnenditeks.“

Tänu koostööle Eesti start-upiga Grenpay teeb Lux Express juba aasta aega oma reisijatele täpse arvutuse, kui suur on tema CO2 jalajälg reisides sama teekonna bussi, auto, rongi või lennukiga. Lux Expressiga reisimisel on seni ühe reisijakilomeetri kohta tekkiv CO2 kõigest 22 grammi, samal ajal kui väga säästliku sõiduautoga üksinda liikudel on see näitaja 120 grammi kilomeetri kohta. Ehk sõites näiteks Tallinnast Riiga turvaliselt ja mugavalt Lux Expressi uues reisibussis, on ühe reisija CO2 heide enam kui 1 tonni võrra väiksem, kui sellel, kes sama tee läbib üksinda säästliku autoga.

„Täna võib julgelt öelda, et tänu kütusesäästlike busside kasutamisele ja reisijate rohkusele on Lux Express üks säästlikumaid liikumisviise Eestis ja Balti regioonis. Meie bussidega reisimine on võrreldes Eestis sõitvate oranžide reisirongidega üle 2 korra väiksema keskkonnamõjuga,“ lausus Roos. „Tänane investeering Scania bussidesse on esimene samm meie bussipargi rohepöördes. Juba täna vaatame me turul ringi ja oleme pilgud suunanud näiteks vesinikubussidele, mille osas on paari aasta perspektiivis oodata bussitootjatelt toimivaid innovaatilisi lahendusi,“ lausus Roos.