„Juhina sain ma väga hästi aru, et kui ma teen üks-ühele kohtumisi oma inimestega või räägin infokoosolekul, siis me alateadlikult väldime teatud teemasid,“ räägib Delfi start-up podcasti Kiirendi 8. episoodis idufirma Moticheck kaasasutaja ja tegevjuht Martin Rajasalu (47). Kaks ja pool aastat tegutsenud ettevõte aitab identifitseerida nii neid teemasid, millest organisatsioonides või ettevõtetes rääkida ei taheta, kui ka leida üles töötajate varjatud talente.

„Viimased kaks aastakümmet on näidanud, et inimestele meeldib lühike suhtlusformaat, kiire chit-chat, pöial püsti-pöial allpoole, emotikonid, meeldib kaasa rääkida kõikidel teemadel – ka nendel, millest nad midagi ei tea –, meeldib uudistada,“ loetleb Rajasalu. Just nendele suhtlusvõimalustele on ka Motichecki lahendus rajatud. „Ühel tööandjal eeldada, et tema töötajad ei taha oma tööelu osas kaasa rääkida, on täiesti vale eeldus – kui me vaatame, mis sotsiaalmeedias töötab.“

Tööelu selle kõigis aspektides monitooriv platvorm on asendanud pikad, kord aastas aset leidvad rahuloluküsitlused märksa lühemate, kuid oluliselt sagedasemate küsimustega. „Me suhtleme töötajatega igapäevaselt ja erinevates kommunikatsioonikanalites, mida nemad kas individuaalselt või organisatsiooni tasemel eelistavad,“ põhjendab Motichecki juht. See aitab saada märksa paremat pilti nii meeskondadest kui organisatsioonist tervikuna, kinnitab Rajasalu. Tegu pole ainuüksi personali-, vaid juhtimise tööriistaga.

1x
00:00

Kuigi algse turule sisenemiseks vajaliku toote sai ettevõte valmis poole aastaga, on pärast seda tulnud nii turu- kui hinnastamise strateegiaid palju ümber kujundada. „Superohtlik on minna arendama ainult ühele kliendile vajalikku lahendust, mis pärast kujuneb Frankensteiniks, mida sa ei suuda update’ida. See on big no go. Tuleb kogu aeg vaadata, et kõigil klientidel on kõige parem lahendus kogu aeg käes,“ märgib Motichecki tegevjuht.

Värskeima lisandusena võttis uudse töötajate ja tööandjate dialoogi- ning küsitlusvahendi välja arendanud idufirma maikuus kasutusele tehisintellektil põhineva juhtimismentori Aidani. „Coachid ja mentorid on sageli suures organisatsioonides kättesaadavad ainult tippjuhtidele – sest nad on kallid –, mistõttu igale keskastmejuhile ja esmataseme juhile ole võimalik pakkuda mentorit, siis kui talle on tulekahju puhkenud,“ põhjendab Rajasalu. Tema kinnitusel on Aidan häälestatud sõbralikuks, suunavaks mentoriks, mitte liialt pealetükkivaks ja direktiivseks.

Motichecki senine arengutempo on olnud rahulik. „Me pole isegi jõudnud veel tõsisesse rahapõletamise faasi,“ muigab Rajasalu. Täna viiele-kuuele inimesele tööd andev idufirma on koroonaaja lapsuke ehk alustanud tegevust sii, kui kodukontor oli ainuke võimalik viis tööd teha. Kaugtööd on jätkanud ettevõte ka pärast pandeemia taandumist. „Kui ma vaatan Covidi aega tervikuna, siis see on olnud väga kasulik meie ettevõttele ja start-up’idele tervikuna,“ tõdeb Rajasalu.

Mis kasu veel idufirmad koroonaajast said, mida teeb Moticheck Filipiinidel ja mis juhtus pärast Ukraina sõja puhkemist ettevõtte rahakaasamise võimalustega välisinvestoritelt – seda kõike kuuleb Kiirendi värskest episoodist.

Martin Rajasalu kirjeldab sedagi, miks viimase aastaga üleilmselt väga populaarseks saanud ChatGDP on pigem süvendanud kõhklusi tehisintellekti osas, kellele tema alt üles vaatab ning miks teda inspireerib raamat ettevõttest, kes juurutas esimesena põhimõtte, kus töötajatelt endilt küsitakse, palju nad palka tahavad.

Martin Rajasalu oli enne, kui temast sai mõned aastad tagasi iduettevõtja, pankur. Ta töötas kaks aastakümmet Põhjamaade pankade kohalikes filiaalides kindlustuse ja pensioni valdkonnas. Näiteks oli ta Luminor Pensions Estonia juhatuse liige. Motichecki käivitama ajendas teda tema enda kui juhi valu – oli näha, et tavapärased organisatsioonide ja meeskondade temperatuuri mõõtmise vahendid tõelisi arengukohti välja ei too.

2021. aasta alguses Martin Rajasalu ja Pille Parind-Nisula asutatud Motichecki eesmärgiks on pakkuda tööelu monitooringu platvormi, mis hõlmab kogu töötaja kogemuste ringi. Minimaalse turule sisenemiseks vajaliku toote sai ettevõte valmis kuue kuuga. Seejärel leiti ka esimesed maksvad kliendid. Täna on Moticheckil paarkümmend klienti. Valdavalt on tegu rahvusvaheliste ettevõtetega, kes tegutsevad ka Baltikumis. Mõned pilootprojektid on käivitatud ka Filipiinidel. Seni on Motichecki asutajad tegevust rahastanud oma vahenditest.

Kiirendi on Delfi start-up podcast. Ennekõike keskendub saade noortele Eesti idufirmadele, mis on laiemale avalikkusele enamasti tundmatud, kuid teevad sama vägevaid asju nagu meie kuulsad ükssarvikud Wise, Bolt või Veriff. Räägime ka Eesti start-up ökosüsteemist ning tehnoloogiasektorist laiemalt. Saatejuht on Siiri Liiva. Kiirendi varasemaid episoode saab kuulata Delfi Taskus, Spotifys ja Apple Podcasts keskkonnas.