„Paraku jõuab meieni jätkuvalt infot erinevatest juhtumitest, kus kelmid esitlevad end Tele2 või mõne panga töötajana, et inimestelt raha välja petta,“ ütles Tele2 Eesti IT turvaspetsialist Triin Palts. Petuskeeme on erinevaid. Mõnel juhul väidab kelm kas kõnes või SMS-i teel, et inimese pangakontol kajastuvad kahtlaseid tehinguid. Seejärel küsitakse juba inimese kasutajanime ja parooli või Smart-ID PIN-koode, mille lõppeesmärk on võtta tema nimele erinevaid tarbijalaene.

Ette on tulnud ka juhuseid, kus end Tele2 töötajatena esitlevad petturid väidavad, et inimese telefoninumber on peatatud. Mõnel juhul suunavad nad teda siis parooli või PIN-koodide kaudu iseteenindusse või paluvad alla laadida tundmatu rakenduse, mille näol on arvatavasti tegemist nuhktarkvaraga. „Palume kõikidel klientidel olla tähelepanelik. Tele2 esindajad ei tee kindlasti taolisi kõnesid ega logi oma klientide iseteenindusse ajutise parooliga või ühelgi teisel viisil ise sisse,“ ütles Palts.

Eesti pangaliidu 2022. aasta augustis tellitud uuringu põhjal on investeerimis- ja maksepettustest kuulnud või nendega kokku puutunud koguni 90% elanikkonnast, kuid kõrge teadlikkus ei ole pettusi piisaval määral ära hoidnud. Kelmid on väga osavad manipulaatorid – hirmu, ahnuse ja ajakriitilisusega opereerimise tulemusena satuvad nende ohvriks pahatihti ka petuskeemide olemasolust teadlikud inimesed.

Pangaliit koos Tele2-ga tuletab meelde, et Smart-ID või Mobiil-ID PIN1- ja PIN2-koode või iseteeninduse paroole ei tohi mitte mingil juhul võõrale inimesele avaldada. „Seda ka juhul, kui helistaja suudab usutavalt presenteerida end mõne ettevõtte või asutuse töötajana. Kehtib vaid üks reegel: PIN-koode tohid teada ainult sina ise,“ rõhutas Palts.

Kolm soovitust

  • Kui saad kahtlase kõne, ära lasku vestlusesse ega lase petturil endaga manipuleerida.

  • Suhtu kriitiliselt sõnumitesse või kõnedesse, mis paluvad avaldada isiklikke andmeid, suunavad mõnda tarkvara alla laadima või veebilehti külastama.

  • Ära mitte mingil juhul avalda oma PIN-koode ega isiklikke andmeid. Ükski usaldusväärne ettevõte või asutus ei küsi sellist infot telefoni või SMSi teel.

Tele2 palub oma klientidel kahtlase sisuga kõnedest anda teada klienditoe meiliaadressile info@tele2.ee ja taolised sisuga sms-id saata edasi tasuta lühinumbrile 12250.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena