„Oleme sel teemal tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ametiga suhelnud ja küsimus ongi pigem tehniline. Seaduse järgi peaks olema kehtiv hind visuaalselt selgelt suurem ja kuna tõesti keegi ei jõua esimesel jaanuaril kümneid tuhandeid hinnasilte korraga ümber vahetada, siis võiks üleminekuajaks olla lubatud, et siltidel on näidatud kaks hinda. Selleks võiks tarbijakaitse näiteks oktoobrist kuni jaanuarini teha hinnasiltide kujundustele erandi,“ ütles Lauring.

„Sisuliselt oleks lahendus sarnane eurole üleminekuga, mil mingil perioodil olid hinnad märgitud nii kroonides kui eurodes. Kahe hinna näitamine siltidel – enne ja pärast maksutõusu, oleks kaupmeestele muidugi vabatahtlik, aga seda saaks teha juba varem. Ühest küljest lahendaks see siltide vahetamise tehnilise küsimuse ning annaks ettevõtjatele piisavalt aega kohaneda. Laiem mõju oleks aga pidurdada üldist inflatsiooni ja tarbijaid varjatud hinnatõusu eest kaitsta,“ rääkis A1000 Marketi juht.

Sõlmida võiks ka ausa kauplemise leppe

„Praegu väidab osa kaupmehi, et hinnasilte tuleb hakata kallimate vastu mitu kuud varem vahetama, aga see on häma, mille peamine eesmärk on hindasid ennaktempos tõsta. Samuti ei usu ma, et ükski kaupmees võtab selle 2% maksutõusu kulu endale sisse, pigem ikka tõstetakse tarbijale hinda varem ja rohkem. Kahe hinnaga siltide kavandid on tegelikult juba olemas ja tarbijakaitse loal võtaksime need ka lähiajal kasutusele. Nii saab igaüks komakoha täpsusega võrrelda novembris kui jaanuaris, et varjatud hinnatõusu ei toimu,“ ütles Lauring.

„Teine ja hägusam võimalus varjatud hinnatõusu pidurdamiseks oleks tarbijakaitse vedamisel sõlmida vabatahtlik ausa kauplemise lepe, millega ettevõtted ise kinnitavad, et ei tõsta hinda rohkem kui käibemaksu jagu. Eks iga kaupmees saab siis ise valida, kas soovib liituda ja seda ka oma klientidele välja öelda, kuid õigsust oleks keeruline reaalselt kontrollida,“ lisas A1000 Marketi juht.