Delfi Ärilehe lugejal juhtus, et ta sisestas kontonumbris paar numbrit valesti ja seetõttu ei jõudnud makse ka õigele inimesele kohale. Mõni pank kontrollib nime ja kontonumbri vastavust pangasiseste maksete puhul, mõni aga üldse mitte.

Peagi kehtestatakse reegel, kus nime ja numbri kontroll on kohustuslik

LHV panga kommunikatsioonijuhi Priit Rumi sõnul kontrollib LHV makse tegemisel saaja nime ja kontonumbri vastavust pangasiseste maksete korral. „Pankadevaheliste maksete puhul kontrollime vaid seda, kas kontonumber on korrektne, kuna nime vastavust me kontrollida ei saa. Küll aga hakkab Euroopa majanduspiirkonnas peagi kehtima reegel, millega hakkaks nime ja kontonumbri vastavuse kontroll kehtima ka pankadevahelistele maksetele,“ ütles ta.

SEB eraklientide segmendijuhi Evelin Koplimäe sõnul kehtib Euroopas maksete liikumisel kiiruse tagamiseks reegel, et ülekanded teostatakse IBAN-i alusel. „Seega, kui makse laekub maksja poolt määratud kontonumbrile, siis üldjuhul loetakse see korrektselt täidetuks. Otsest nõuet pankadel kontonumbri ja nime kattuvuse kontrollimiseks ei ole,“ ütles ta.

Koplimäe lisas, et SEB analüüsib pettuste ennetamiseks pangasiseste ja laekuvate maksete sisu, mille eesmärk on tuvastada võimalikke anomaaliaid, et seeläbi pettuseid ära hoida. „Seetõttu võtame üha sagedamini ka ise kliendiga ühendust, et täpsustada, kas võis olla tegemist pettusega. Pangast väljuval maksel ei saa aga nime ja kontonumbri ühtivust kontrollida, sest pangal pole infot, kes tegelikult kontonumbri taga on. Juhul, kui klient avastab, et on makset tehes andmete sisestamisel eksinud, siis tasub kohe võtta ühendust pangaga.“

Swedbankis kehtib teiste pankadega samasugune reegel. „Kui maksja ja saaja on Swedbanki kliendid, võimaldab Swedbank makset teha siis, kui kontonumber ja nimi on vastavuses. Kui saaja on teises pangas, on see teise panga otsustada, kas kontrollida kontonumbri ja nime vastavust,“ ütles Swedbanki meediajuht Evelin Kivilo-Paas.

Ta lisas, et seaduse järgi võib raha saaja kontole kanda üksnes kontonumbri alusel.

Luminori arveldustoodete spetsialisti Katrin Lepa sõnul laekub nende pangas makse kliendi kontole kordumatu tunnuse ehk kontonumbri alusel. „Kuna pangal on võimalus teostada maksetele lisakontrolli, siis on igal juhul kliendil väga oluline jälgida, et nii ise makseid tehes kui ka olles ise makse saaja oleks maksel korrektsed andmed," toonitas ta.

Ka Lepp soovitab, et juhul kui klient avastab, et on teinud makse valele kontonumbrile, siis tasub kindlasti pangaga ühendust võtta.