„Automaksu ja ka teiste maksutõusude puhul oleme näinud, et valimiste eesmärk on inimeselt hääl kätte saada, seost lubaduste, kodanike soovide ja tegude vahel oluliseks ei peeta,“ ütles EAOL juhatuse liige ja tegevjuht Simmo Saar. “Olukorras, kus näiteks Soome ja Rootsi vähendavad majandusliku olukorra tõttu autoomanike maksukoormust, suutsid meie valitsejad esialgse 120-miljonilise maksu asemel eelnõusse kirjutada aga ligi kaks korda suurema summa.“

Saar soovitab igal riigikogu liikmel tõsiselt mõelda, kas ta ikka tahab automaksu poolt hääletada. “Autoomanike liit tuletab enne valimisi valijale kindlasti meelde nende onude ja tädide nimed, kelle tõttu leibkondade eelarvetesse järjekordne auk tekib.“

Ühtlasi kutsub EAOL opositsioonierakondi üles automaksule tõsiselt vastu seisma ning koalitsioonierakondi oma kavast loobuma. “Kui tänases olukorras läheb automaks läbi, on tegemist väga häbiväärse peatükiga iseseisvuse taastanud Eesti ajaloos,“ ütles Saar.

Eesti Autoomanike Liit esitas enda ettepaneku automaksu mitte kehtestada juba juuni lõpus peetud rahandusministeeriumi ümarlaual, tänaseks on mootorsõidukimaksu väljatöötamise kavatsust kritiseerinud mitmed erinevaid huvigruppe ühendavad organisatsioonid. Automaksu vastu kogutud petitsioon “Ei automaksule!“ kogus kokku 77422 digiallkirja, neist 65 565 inimest andsid oma allkirja rahvaalgatus.ee keskkonnas.

Rahandusminister Mart Võrklaev ja ministeeriumi fiskaalpoliitika osakonna analüütik Madis Aben selgitasid täna, et maks jaguneb kaheks: registreerimistasu ja aastamaks. Summa oleneb sõiduki kategooriast, CO2 näitajast, massist ning mootori töömahust -ja võimsusest, vahendasid Delfi uudised.

Registreerimistasule lisandub baasosa 300 eurot, N1 ja N1G sõidukitele on baasosa 500 eurot. Maks väheneb sõidukile, mis on vanem kui 5-aastane. Alates 20-aastasest sõidukist jõuab tasu nulli ning rakendub ainult baasosa

Maksust on vabastatud alarmsõidukid (v.a presidendi ja muude ametnike sõidukid), välislepingus sätestatud juhtudel maksuvabastust saavad sõidukit ning puuetega inimestele kasutamiseks/transpordiks ümberehitatud sõidukid.

Registreerimistasu kogub Transpordiamet ning maksmata ei saa sõidukit registrisse kanda. Aastamaksu kogub Maksu-ja Tolliamet ning sealt tulevad inimestele maksuteated. Aastamaks tuleb ära maksta jooksva aasta 1. oktoobriks.

Võrklaeva sõnul kestab kooskõlastus kolm nädalat, seejärel saadetakse eelnõu riigikokku.