„Olukorras, kus uue aasta algusest tõuseb ka käibemaks ning tarbijahinnad jätkavad igakuist kasvu, lisab automaks tarbijatele vägagi tuntava lisakoormuse,“ ütles Rahu.

Ta lisas, et kõik, kes plaanivad lähiaastatel autot vahetada, peaksid muutuva süsteemi ja hinnatõusu valguses kaaluma juba täna sõiduki vahetamist, et lisanduvast hinnatõusust pääseda.

Maasturi soetamine muutub märgatavalt kallimaks

„Ehkki automaksu eelnõu vajab põhjalikumat läbitöötamist, näeme, et automaksul kui sellisel on potentsiaal pikas plaanis Eesti sõidupargi säästlikumaks muutmisel. Automaks paneb autotootjale surve toota keskkonnasõbralikemaid autosid ja pakkuda margiesindustel neid oma klientidele,“ nentis Rahu. „Toyota edasimüüjana näeme, et automaksu kontekstis on sellises eelisseisus just uued hübriidsõidukid. Seetõttu usume, et meie täishübriid ja elektrisõidukite populaarsus pigem kasvab, sest tarbija saab seda tõenäolisemalt endale lubada ning sõiduki ülalpidamiskulud ja maksukulu on väiksem alternatiivsetest valikutest,“ lisas ta.

Automaksus sisalduv kaalukomponent ei ole tingimata keskkonnasäästlikumate autode kahjuks, sest see mõjutaks vähesel määral Toyota näitel vaid RAV4 ja Highlanderi mudeleid. Enamik Toyota hübriidautosid kaaluvad aga vähem kui 2000 kilogrammi, mistõttu ei kuulu need kaalukomponendiga maksustamisele, selgitas Rahu.

„Teisalt võib ennustada, et märgatavalt kallimaks muutub maasturi soetamine. See paneb ebavõrdsesse seisu maapiirkondades elavad inimesed ja pered, kes vajavad igapäevaseks liikumiseks maastikuvõimelist sõiduautot,“ ütles Rahu. Ühes peretoetuste vähenemise, käibemaksu suurenemise ja automaksu kehtestamisega saab automaksuga enim pihta just maapiirkonna suurpere, kelle vajadus ruumikama auto järele on ilmselge.

Maasturi soetamine muutub kallimaks. See paneb ebavõrdsesse seisu maapiirkondades elavad inimesed ja pered, kes vajavad igapäevaseks liikumiseks maastikuvõimelist sõiduautot.

„Automaksu pikemaks eesmärgiks võib pidada nügida inimesi keskkonnasäästlikumate, aga ka väiksemate püsikuludega tehnoloogiate suunas. Samal ajal on selge, et aastakümneid vanade autodega kaasneb ajas kasvavaid, püsivaid ja suuremaid kulutusi,“ sõnas ta.