Facebooki ja Instagrami omanikfirma Meta on aastaid kasutanud kasutajate isikuandmeid selleks, et näidata neile nn isikustatud reklaame (nt soo, vanuse, asukoha, huvide jmt alusel). Kasutajatelt selleks nõusolekut ei küsita, platvormi tingimustes on kirjas, et reklaamid on selle lahutamatu osa.

Sel suvel käskis Norra andmekaitseamet Metal see aga ära lõpetada. Kuna Meta käsku ei järginud, on amet neid iga päev trahvinud u 85 000 euroga.

Norra andmekaitseamet pöördus ka Euroopa andmekaitsenõukogu poole, et nad kohustaksid Metat otsust täitma. Eile see otsus ka tuli – Meta peab isikustatud reklaamide näitamise lõpetama kogu Euroopa Liidus ja Majanduspiirkonnas. Otsus kehtib tähtajatult.

„Oleme Norra kodanike õiguste nimel kõvasti tööd teinud. See otsus avaldab Metale survet ja saadab selge signaali ka teistele samasugust ärimudelit kasutavatele ettevõtetele,“ sõnas Norra andmekaitseameti direktor Line Coll.

Metal on nüüd aega kaks nädalat, et lõpetada isikuandmete kasutamine reklaamide jaoks.

Meta pole otsusega aga nõus. Ettevõtte sõnul on see ebaõiglane. „Me oleme juba teatanud, et anname Euroopa Liidus ja Majanduspiirkonnas kasutajatele valikuvõimaluse reklaamidest keelduda. Novembrist toome turule tasulise reklaamivaba versiooni,“ sõnas Meta esindaja kirjalikus avalduses Norra meediale.

Meta on Norra andmekaitseameti esialgse otsuse edasi kaevanud. Esimest korda tehti seda septembris, kuid ringkonnakohus asus ameti poolele. Oktoobris esitas Meta apellatsioonikaebuse. Eeldatavasti toimub kohtuprotsess 2024. aastal. Allikate sõnul on Meta valmis minema üleeuroopalise keelu pärast ka Euroopa Liidu Kohtusse.

Ajalooline otsus

„Jah, tegelikult on õige kasutada sõna ajalooline. Sellist otsust pole kunagi varem tehtud,“ sõnas advokaadibüroo Føyen partner Vebjørn Søndersrød Norra rahvusringhäälingule. Tema sõnul on Meta ärimudelil kui sellisel nüüd lõpp.

„Meta on suutnud alates 2018. aastast, mil jõustus isikuandmete kaitse üldmäärus, suutnud tänaseni isikuandmeid koguda ja müüa, hoiatustest hoolimata. Meta peab nüüd oma ärimudelit aga muutma, kui soovib Euroopas edasi tegutseda,“ selgitas ta.