Selgus, et novembri keskpaigaks oli jõulukingid ära ostnud 8% uuringule vastanutest. Enam kui kolmandik ehk 36% vastas, et kingitusi novembri keskpaigaks veel soetatud ei olnud, kuid siiski plaanitakse need aegsasti ära osta. Koguni 18% inimestest oli novembri keskpaigaks langetanud teadliku valiku – osta kingid viimasel hetkel. Ostupüha ehk musta reedet kasutas soodsamate kingituste ostmiseks ära 9% vastanutest.

Koguni 30% vastanutest ei plaani kingituste peale sootuks raha kulutada. Viiendik vastanutest ütles, et nemad sel aastal kingitusi ei osta, kümme protsenti vastanutest plaanib kingitused ise valmistada ja 1% inimestest suunab kingitustele mõeldud eelarve heategevusse.

Kõige enam kulutavad kinkidele keskmist palka teenivad inimesed

Kõige enam on kingitustele raha kulutajaid keskmist palka teenivate inimeste seas. Uuringust selgus, et netosisetulekuga 551-750 eurot ei plaani kingitustele kulutada 36% vastanutest, samas keskmist netosissetulekut ehk 1251-1500 eurot teenivatest inimestest ei plaani kinke osta 19% vastanutest. Enam kui 2000 euro suurust netopalka teenivatest inimestest ei plaani kinkidele raha kulutada 28% vastanutest.

Uuringust selgus, et noorema ja vanema põlvkonna vastused erinevad märgatavalt. Kui näiteks vanusegrupis 18-29 vastas 9%, et kingitusi osta ei plaanita, siis vanusegrupis 50-59 vastas selliselt 25% inimestest. Vanusegrupis 18-29 plaanib kingitused ise valmistada 17% vastanutest, kuid vanusegrupis 50-59 teeb kingid ise 8% vastanutest.

Uuring viidi läbi samal perioodil ka Lätis ja Leedus. Lõunanaabritest jätab kingituste peale raha kulutamata 19% vastanutest, Leedus on selliste inimeste osakaal 21% vastanutest.

„Keerulisemaks muutunud majandusseisu tõttu on mõistetav, et 30% eesti inimestest kingituste peale raha ei kuluta. Must reede oli hea võimalus kingituste soodsamalt ostmiseks, kuid inimesed, kes ostupüha maha magasid saavad välja mõelda muid nutikaid lahendusi, kuidas jõulukinkidele vähem raha kulutada. Üks hea võimalus on teha kinke ainult lastele, leppida perega kokku kindel kingieelarve või teha loosipakid.

Taaskasutus on uueks trendiks ka kingituste tegemisel – miks mitte kinkida seisma jäänud kink edasi? Kokku hoitakse tihti ka kasutades eelmisel aastal saadud kinkekotte. Kindlasti ei soovita ma kingituste ostmist viimasele hetkele jätta, sest kiirustades on suurem oht kulutada planeeritust rohkem ja ostukorvi kipub sattuma palju ebapraktilisi kingitusi. Lisaks on Eesti inimesed kaubanduse usku ja varasemad aastad näitavad, et kaubanduskeskused on vahetult enne pühi ebamugavalt rahvarohked,“ ütles Citadele jaepanganduse juht Marina Hakiainen.

Citadele panga tellitud uuringu viis kolmes Balti riigis läbi uuringufirma Norstat, kokku küsitleti igas riigis 1000 inimest.