Väidetavasti kasutavad edasimüüjad ära asjaolu, et lääne tarned Valgevenesse on endiselt lubatud. Varifirmasid luues on firmadel õnnestunud Venemaad ikka veel kallite sõidukitega varustada. Seda hoolimata üle 54 000dollarise väärtusega autode ekspordi keelust, mille USA, EL ja Ühendkuningriik kehtestasid 2022. aasta märtsis peaaegu kohe pärast Ukraina sõja algust.

Ukraina sõja alguses teatasid paljud maailmakuulsad automargid Venemaa boikotist. Nad lahkusid järjest Venemaa turult, jättes selle Hiina ettevõtetele. USA, ELi ja Ühendkuningriigi valitsused kehtestasid luksuskaupadele sanktsioonid.

Euroopa Komisjoni president Ursula von der Leyen selgitas, et keeld oli suunatud Venemaa eliidile. Vene oligarhid ja saadikud armastavad sõita kallite autodega. „Need, kes toetavad Putini sõjamasinat, ei tohiks nautida luksuslikku elustiili, kui pommid kukuvad Ukrainas süütutele inimestele,“  ütles von der Leyen.

Valgevene alustas paralleelimporti. Mõned Venemaa ettevõtted ei arva, et tegelevad paralleelimpordiga. Valdusfirma Avtodom oli üks esimesi, kes Euroopast autosid vedas. Suurem osa autosid imporditi Valgevene kaudu. „Valgevene eelis on see, et ta asub Venemaaga samas majandusvööndis. Kehtivad üldised tolli õigusaktid. Teiseks on see piiririik, mis ei ole nii sanktsioneeritud kui Venemaa,“ ütles Avtodomi direktor Vladimir Želobov.

Venemaa ja Valgevene on Euraasia majandusliidu liikmed, nii et riikide vahel kaupa liigutades ei pea tollimakse tasuma. Erinevalt Venemaast ei ole autode tarnimine EList Valgevenesse keelatud ja mõned automargid jätkavad Valgevenega koostööd.

Sõja taustal kasvasid autode tarned EL-ist Valgevenesse neljakordseks – ligi 1,5 miljardi euroni. Tänavu ületasid need juba 1,7 miljardi euro piiri. Peamised tarnijad on Saksamaa, Leedu ja Poola. Vaid selle aasta üheksa kuuga eksporditi kolmest riigist Valgevenesse ligi 60 000 autot.