„Möödunud aastaga võrreldes teeb Rocca al Mare külastatavuse kasv tõepoolest rõõmu. Sellise sissejuhatuse pealt võib ennustada kasvude jätku ka kuu teise poolde, sest just jõulunädala ostumahud on kaubandusturul määrava tähtsusega,“ selgitab Rocca al Mare ja Kristiine keskuste juht Kristjan Maaroos.

Tarbimise hoogustumises näeb Maaroos rolli nii tugeval Musta Reede kampaanial, mis tegi kaupmeesteülese kampaaniaga sissejuhatuse jõuludesse, kui ka inimeste soovis käibemaksu tõusu mõju vältida tehes aasta lõpus suuremaid oste. Samuti omab tajutavat mõju ka hindade kasvutempo pidurdumine.

„Mõnedelt kaupmeestelt on signaalid, et hinnad võivad koguni langeda: kui tarbijad teevad praegusel majanduslikult keerulisel ajal palju oste, võib see tähendada ostuaktiivsuselt üsna tagasihoidlikku jaanuarikuud,“ ennustab Maaroos. Samas ei leia Maaroos, et signaalid euribori pidurdumisest ja selle edasisest võimalikust langusest tarbimise kasvule hoogu juurde annaksid. „Selleks, et intressi languse mõju tarbimisse jõuaks, peaks olema toimunud juba euribori reaalne langus. On raske uskuda, et inimesed teeksid kergekäeliselt otsuse tarbida arvelt. Eks tarbitakse rohkem siis, kui raha rohkem üle jääb,“ ütleb Maaroos.

Varutakse kauasäilivat kaupa

Maaroosi sõnul on näha, et hoo on sisse saanud kauasäiliva kauba varumine. „Siin on tõenäoliselt väga mõjus olnud Päästeameti kampaania, mille sõnum on jõudnud õigesse kohta. Viimaste nädalate ilmastikuolude ja elektrikatkestuste pinnalt oli see hästi sihitud ja aitas kindlasti paljusid inimesi, kes õigeaegselt reageerisid,“ hindab Maaroos.

Ilmaolud on mõjutanud oste ka teistes kaubakategooriates. Kristiine ja Rocca al Mare keskustes asuva Prisma Peremarketi tööstuskauba kategooriagruppide juht Merit Uus ütleb, et lume ja jää tõrjumise tarvikud on tänavu olnud eriti populaarsed. „Nii auto- kui ka majaomanikud on tänavuse ohtra lumega seoses ostnud kõikvõimalikke tarvikuid. Ostude hulka on mahtunud ka kelgud, suusad, uisud ja teised talvesporditooted, varakult on kaubaks läinud ka jõulukaunistused ja -dekoratsioonid,“ lisab Uus.

Ka Uus kinnitab, et Päästeameti kampaanial on olnud mõju nende ostudele. „Novembrikuu müügifenomen tööstuskauba lõikes oli kindlasti suitsuandur. Müük kasvas 300%,“ osutab Uus.

Uue pesumasina ostu uude aastasse ei lükata

Euronicsi Baltikumi turundus- ja kommunikatsioonijuhi Helen Kannelmäe sõnul on jõuluperiood elektroonikakaupade ostmises suunatud kingituste tegemisele. „Tänavune populaarne trend on kuumaõhufritüürid, küllap otsitakse tervislikumaid ja mugavamaid lahendusi kodusel söögitegemisel,“ hindab Kannelmäe.

Kui muidu suuremad köögimasinad detsembrikuus nii väga ostuks ei lähe, leiab Kannelmäe, et uuel aastal jõustuv käibemaksutõus paneb inimesi oma ostuotsuseid ümber planeerima. „Kui inimesel on uut pesumasinat vaja, siis seda ostu edasi ei lükata. Seega võib käibemaksu tõus ka selle kategooria müüke mõjutada,“ ütleb Kannelmäe.

Rocca al Mare ja Kristiine keskuste juhi Kristjan Maaroosi sõnul on üldised hinnangud saabuva aasta osas pigem tagasihoidlikud ja pessimistlikku tooni. „Tarbimise hoogustumine ei viita sellele, et majanduskeskkond on paranemas. Sõnumid rekordilisest ekspordilangusest ei ole kasvu soosivad ega julgusta tarbijakäitumist. Järgmisel aastal tuleb olla valmis siiski selleks, et aasta tuleb raskemapoolne,“ vaatleb Maaroos.