Tallinna Sadama kaubaveod jätkasid aasta viimases kvartalis langust
(2)Lõppenud aasta IV kvartalis läbis Tallinna Sadama sadamaid 1,8 miljonit reisijat ja kaupa käideldi 3,1 miljonit tonni. Võrreldes eelmise aasta IV kvartaliga kasvas reisijate arv 5% Soome liinide toel, samas kaubamaht langes 21%, teatas ettevõte börsile.
Laevakülastuste arv kasvas viimases kvartalis 6% 1693 külastuseni, kuna oktoobrist lisandus Tallinn-Helsingi liinile reisilaev Victoria I. Eesti mandri ja suursaarte vaheline reisijate ja sõidukite arv kasvas 2-3%. Jäämurdja Botnica kasutusmäär oli 67% kasvades 20 protsendipunkti võrra.
Tallinna Sadama juhatuse esimehe Valdo Kalmu sõnul jätkub reisijate äris stabiilne taastumine ootuspärases tempos. „Tänu reisijate arvu kasvule on meil täna Soome suunal kaks väljumist päevas rohkem kui eelmise aasta lõpus, millel on kindel positiivne mõju meie tulubaasile. Kruiisilaevade külastuste arv küll langes, kuid tänu laevade oluliselt paranenud täituvusele oli kruiisireisijate arv peaaegu eelmise aasta tasemel. Kaubamahu langusest on enamus jätkuvalt seotud Venemaa päritolu kauba vähenemisega, seda peamiselt vedellastis. 2022. aastal rakendusid sanktsioonid järkjärgult aasta jooksul kuni detsembrini ja seega on võrdlusperioodis veel Vene päritolu kaupa. Muudes kaubagruppides näeme seost ennekõike üldise majandusolukorraga nii Eestis kui peamiste kaubanduspartnerite juures,“ ütles Kalm.
2023. aastal läbis Tallinna Sadama sadamaid kokku 8 miljonit reisijat ja 13 miljonit tonni kaupa. Aasta kokkuvõttes kasvas reisijate arv 13% ehk 900 tuhande reisija võrra taastudes pandeemiaga seotud liikumispiirangutest. Kaubamaht kahanes eelmise aastaga võrreldes 29% ehk 5 miljonit tonni seoses sanktsioonide rakendamisega Venemaa ja Valgevene päritolu kaubale ja üldise majanduslangusega. Seejuures laevakülastuste arv oli võrdlemisi stabiilne vähenedes 1,5% 7026 külastuseni. Eesti mandri ja suursaarte vaheline reisijate arv kasvas 5% saavutades kõigi aegade rekordi. Jäämurdja Botnica prahipäevade arv vähenes 4% seoses suvetööde lühema prahiperioodiga.
Reisiparvlaevadega reisiti Eesti suursaartele 2023. aastal rohkem kui kunagi varem ehk kasvas nii reiside, reisijate kui üleveetud sõidukite arv. Jäämurdja Botnica kasutusmäära vähenemine tulenes Baffinlandi projekti lühemast prahiperioodist, mistõttu Botnica osales sel suvel kolmes erinevas lühemas suvetöö projektis, teenindades juunis Equinori, augustis British Petroleumi ja septembri alguses siirdus tavapärasele Baffinlandi prahitööle Põhja-Kanadasse.