Nii Eestis, Lätis kui ka Leedus valivad võitjaautod žüriid, mis koosnevad ajakirjanikest ja ekspertidest, kes teevad uute mudelitega proovisõite aastaringselt. Huvitaval kombel võitsid igas Balti riigis erinevad autod, kuid mitu mudelit jõudsid liidrite hulka nii Eestis, Lätis kui ka Leedus.

Erinevad võiduautod

Eesti aasta autoks 2024 valiti stiilset kupee- ja linnamaasturi keretüüpe ühendav Peugeot 408. Lätis võitis praktilisuse eest palju kiita saanud linnamaastur Nissan X-Trail.

Leedu aasta auto 2024 läbis uuenduskuuri ning nüüd valiti kolm võiduautot erinevates hinnakategooriates: kuni 40 000 eurot maksvate autode kategoorias võidutses Nissan X-Trail, vahemikus 40 000 kuni 60 000 eurot maksvate autode seas edestas konkurente pistikhübriid Toyota Prius ning hinnalisemate mudelite seas noppis võidu Mercedes-Benz E-klass ühe punktiga elektriauto Hyundai Ioniq 6 ees. Kolmest kategooriavõitjast sai Toyota Prius žüriilt enim punkte, kogudes 48 silma. Võib öelda, et eelistused on Balti riikides mõnevõrra erinevad.

Mõned mudelinimed aga korduvad kolme Balti riigi edetabelites. Leedus asetus kõige kallimate autode kategoorias esikohale Mercedes-Benz E-klass, Eestis suutis see mudel võtta kolmanda koha. Leedus kalliste autode kategoorias napilt teiseks jäänud Hyundai Ioniq 6 jõudis Eestis esiviisikusse, kuid tõusis Lätis poodiumi kolmandale astmele. Leedus kolme kategooria peale kokku kõige rohkem punkte kogunud Toyota Priust hindas Eesti žürii neljanda koha vääriliseks.

Lätis teise positsiooni kindlustanud Renault Austral pääses Leedus esikolmikusse kuni 40 000 eurot maksvate autode seas. Eestis teise koha võitnud Hyundai Kona oli Leedus kõige soodsamate autode kategoorias teisel kohal.

Ja kuidas läks Eesti žüriilt maksimumpunktid saanud Peugeot 408-l Lätis ja Leedus? Lätis jäi 408 saagiks neljas koht, ent Leedus saavutas prantslane keskmises hinnakategoorias teise koha, jäädes alla vaidLleedu hindamiskomisjoni absoluutsele lemmikule Toyota Priusele. Võib põhjendatult väita, et Prantsusmaa mudel kogus suurt toetust kõigis kolmes Balti riigis.

Mis ja miks?

Eesti aasta auto 2024 žürii liige Esta Tatrik ütleb, et tänavune konkurents oli pingeline ja võidupotentsiaali oli mitmel väga erineval autol. Tihedast konkurentsist annavad tunnistust ka tulemused: võidukas Peugeot 408 kogus žüriilt 66 punkti, mis on 5 punkti rohkem, kui sai Hyundai Kona ja 6 punkti enam kui Mercedes-Benz E-klass.

„Muidugi ei saa ma teiste žüriiliikmete nimel rääkida, kuid võin öelda, et 408 oli ka minu lemmik. Auto toimib teel suurepäraselt ka rasketes ilma- ja teeoludes ja on märkimisväärselt atraktiivse välimusega. Tähelepanu on koondatud disainile ning uudselt mõjuvad ja leidlikud detailid on asjatundlikult kokku viidud ühtlaseks tervikuks. Jääb mulje, et disainerid tõepoolest nautisid väljakutset luua midagi uuenduslikku ja dünaamilist. 408 jääb tänaval silma ning interjöör on meeldiv paik, kus olla. Arvustajad on esile toonud, et 408-s on premium-margilikku olemust ja selle väitega pole põhjust vaielda,“ ütleb Tatrik.

Leedu aasta auto konkursil saatis edu Nissan X-Traili ning žürii liige Egidijus Babelis leiab, et oma hinnakategoorias „annab X-Trail raha eest vastu kõige rohkem väärtust“. Ka Läti hindajad tunnustasid Nissani mudelit praktilisuse ning hinna ja soorituse suhte eest.

Uue põlvkonna Toyota Prius on autoajakirjanikelt tunnustust saanud „lõpuks ometi atraktiivse ja moodsa disaini eest“ ning Toyota paljukiidetud hübriidjõuallika jõudluse eest.

Valige, mis teile meeldib

Autoarvustaja ja Läti aasta auto žürii liige Tomas Timoško läheneb autotööstuse trendide analüüsimisel filosoofiliselt ning toob esile olulisi nihkeid nii tööstuses kui ka autojuhtide hinnangutes. Ta märgib, et autoostjate arusaam Prantsuse autodest on tegemas läbi arengut.

„Usun, et tänapäeval on ostja jaoks aina vähem oluline, kus konkreetne auto on toodetud või mis riigist see pärineb. Paljud ei tea või ei pea oluliseks, et nii mõnedki mainekad automargid toodavad oma autosid väljaspool niinimetatud päritolumaad. Mõne margi omanik ei pruugi üldse olla selles riigis, kust mark on algselt pärit. Võtame näiteks Volvo või riigid, kus toodetakse uusi elektriautosid. Näiteid on palju. Kokkuvõttes, kui ostjale meeldib konkreetne auto, siis ta valib selle. Peugeot 408 on suurepärane näide, kuidas aegunud arusaamad jäetakse kõrvale,“ nentis Läti ajakirjanik.

Tema sõnul iseloomustab kaasaegseid Peugeot’sid ainulaadne interjöör, mis on võrreldav premium-markide sisekujundusega. 408 kinnitab seda väidet.

„Peugeot 408 näeb hea välja ning on mugav sõita ja väga ruumikas. Kuigi disain on alati väga subjektiivne teema, torkab Peugeot 408 originaalne välisilme kaugelt silma, eristudes konkurentidest. Just seda otsivad mitmed autoostjad. See auto katab mitut segmenti, see pole klassikaline linnamaastur, universaalkerega auto ega ka luukpära,“ märgib Timoško.

Leedu aasta auto žürii liige Eglė Utkienė ütleb omalt poolt, et Peugeot 408 ainsaks miinuseks, mis võis ta Leedus võiduta jätta, on mootorite väike valik. Saadaval on 130 hj bensiinimootor või 136 hj kerghübriidne jõuallikas, nii et kui soovitakse võimsamat autot, tuleb võtta pistikhübriidversioon. See viib aga hinna üles.

„Leedus ostetakse uus auto keskmiselt 37 000 euro eest, seega Peugeot 408 pistikhübriidversiooni 40500-eurone hinnasilt ei jää keskmise autoostja käeulatusest välja. Pole üllatav, et 408 pälvis žüriiliikmete tähelepanu kõigis Balti riikides, teda kiideti erinevate omaduste eest. Omalt poolt toon välja puutetundliku juhtriba, kus juht saab seada ühe puudutusega kõige olulisema.