Juhiloa kehtivusaeg võib peagi muutuda. Euroopa Parlament tahab algajatele autojuhtidele katseaja kehtestada
(52)Euroopa Parlament tahab muuta juhilubade väljastamist ja võtta kasutusele e-juhiloa. Lisaks tahab Parlament muuta algajate autojuhtide rikkumiste karistusi karmimaks ja kehtestada neile kaheaasta pikkune katseaeg.
Parlamendi sõnul tuleks algajatele juhtidele kehtestada vähemalt kaheaastane katseaeg. Teise olulise punktina tõi Parlament välja, et juhiluba peaks saama kasutada ka digitaalsena, näiteks nutitelefonis.
Parlament tahaks luua e-juhiloa ja ühtlustada autokoolide õppekava, kuid jätta juhiloa väljastamisele või uuendamisele eelneva tervisekontrolli vajalikkuse riigi otsustada.
Euroopa Liidus hukkub liikluses igal aastal enam kui 20 000 inimest. Selle kurva näitaja alandamiseks on EL võtnud töösse mitu õigusakti ettepanekut, mis peaksid üheskoos liiklusohutust märgatavalt parandama ning ühtlustama ka juhilubade väljastamise, kasutamise ja äravõtmise tingimusi.
Fookus liiklusohutuse suurendamisel
Parlamendi hinnangul peaksid autojuhid oskama tegelikke liiklusolusid paremini hinnata ja märkama rohkem ka kaasliiklejaid, kes on nendest haavatavamad (jalakäijad, lapsed, jalgratturid, elektritõukerataste kasutajad jne). Seepärast tuleks sõidueksamil pöörata tähelepanu lumistes ja libedates oludes sõitmisele, telefoni ohutule kasutamisele autos, pimedate nurkadega arvestamisele, auto juhiabisüsteemide tundmisele ning ohutu hetke valimisele sõiduki ukse avamiseks.
Juhilubade kehtivusaeg ja juhi tervisekontroll
Parlament tahaks ühtlasi, et veoki- ja bussijuhiload kehtiksid edaspidi viis aastat ning mootorratta- ja autoload 15 aastat. Samas ei toeta parlament komisjoni ettepanekut lühendada eakamate inimeste juhilubade kehtivust. See oleks parlamendi meelest diskrimineeriv, piiraks inimeste liikumisvabadust ja töövõimalusi ning takistaks ühiskondlikus elus osalemist.
See, kas juht peab enne loa saamist või vahetamist läbima tervisekontrolli või mitte, peaks parlamendi meelest jääma endiselt liikmesriigi otsustada. Praegu võib inimene mõnes liikmesriigis oma juhtimiskõlblikkust ja tervislikku seisundit ise hinnata ning parlament ei soovi seda keelata.
Sellegipoolest ärgitab parlament liikmesriike kaaluma võimalust kehtestada kohustuslik tervisekontroll, mille käigus kontrollitaks vähemalt juhi nägemist ja südamerikete ohtu. Lisaks tahab parlament, et liikmesriigid ärgitaksid inimesi märkama vaimseid ja tervislikke probleeme, mis võivad muuta liiklemise ohtlikuks.
Algaja juhi katseaeg
Parlamendi meelest tuleks uutele ja kogenematutele juhtidele kehtestada kogu ELis vähemalt kaheaastane katseaeg, mille jooksul kehtiksid neile liiklusohtliku olukorra põhjustamise või joobes juhtimise eest rangemad karistused.
Kutseliste juhtide nappuse leevendamiseks tahaks parlament lubada veokite või kuni 16-kohaliste väikebusside rooli juba 18-aastaseid noori, kui neil on kutseoskuse tunnistus. Lisaks lubaks parlament kogenud juhi kõrval autosid ja veokeid juhtima 17-aastased, kellel ei oleks siiski lubatud veel üksi sõita.
E-juhiluba
Parlament tahaks ELis kasutusele võtta ka e-juhiloa, mida saaks ette näidata näiteks mobiiltelefonist ning mis oleks samaväärne füüsilise juhiloaga.
Parlamendi esimese lugemise seisukoha poolt hääletas täiskogul 339 ja vastu 240 parlamendiliiget, erapooletuid oli 37. Tööd uute reeglitega jätkab 2024. aasta juunis ametisse valitav uus parlamendikoosseis.