Küll aga toob Uusküla välja, et võrreldes veebruariga läksid märtsis odavamaks toiduained, tervelt 0,8 protsendi võrra. See käib käsikäes saabuva kevade kaasaskäiva hinnalangusega, kuid ka seda mitte arvesse võttes langesid hinnad 0,5 protsendi võrra. „Odavamad on nii liha, jahutooted kui ka köögivili. Kallimaks on läinud erinevad joogid,“ ütleb Uusküla.

Ta lisab, et odavnesid ka eluasemega seotud kulutused, seda 0,4 protsendi võrra. Eelkõige toimus see gaasi ja vedelkütuste hinna odvanemise tõttu. „Veidi odavnesid märtsis ka remondiga seotud kaubad ja teenused. Sisuliselt samaks jäi majapidamisega seotud kulutused, väljas söömise hind ja vaba aja tegevuste hinnad,“ selgitab Uusküla.

Sideteenuste hinnatõus kimbutab kliente

Kõige selgemalt mõjutas peresid palju kõneainet pakkunud sideteenuste hinnatõus. Sideteenused muutusid kuuga kallimaks tervelt 7,6 protsendi võrra, sealjuures telefoniteenused lausa 9,1 protsenti samas kui seadmed muutusid 4,9 protsenti odavamaks. „Kallinesid ka hariduse ja tervishoiu teenuste hinnad ning samuti jätkasid kallinemist riietuse hinnad, ehk siis nende kategooriate hinnad, mille hinnad olid seni suhteliselt vähem tõusnud kui tarbijahinnaindeks üldiselt,“ sõnab ökonomist.

Uusküla sõnul on märtsikuine hinnatõus Eesti jaoks jätkuvalt liiga suur. Kuigi palgad kasvavad, siis hinnakasv võtab ära väga suure osa ostujõu kasvust. „Seepärast paraneb ka perede majanduslik kindlustunne aeglaselt ning nende kannatada saab julgus teha kaugemalevaatavaid plaane. Samuti survestab see Eesti hinnakonkurentsivõimet,“ nendib ta.

Hinnatõusu mõju on näha nii osades tööstuse valdkondades, kus ettevõtete kulud on liiga kõrged ning nad peavad end sulgema kui ka turismis, kus paljud teised sihtriigid on Eestist odavamad ja meile tuleb vähem turiste ja Eestis välja läheb rohkem inimesi.

Kuid tulevik paistab siiski pigem positiivne. „Aasta jooksul peaks hinnatõus siiski raugema ka praeguselt tasemelt. Kuigi palgasurve tõstab jätkuvalt teenuste hindu, siis kaupade hinnad jätkavad odavnemist,“ selgitab Uusküla. Luminori prognoosi järgi tõusevad käesoleval aastal hinnad 3 protsenti, millest pool on seotud käibemaksu tõusuga ning see on juba toimunud.