Euroopa turult Hiina elektriautot sedavõrd soodsa hinnaga siiski tulevikus osta ei saa, kuna BYD peab siinsete eeskirjade täitmiseks mudelit kohandama. Samas ütlesid Hiina autotootja juhid, et isegi pärast tollitariife ning Euroopa standarditele vastavate muudatuste tegemist võiks Seagulli hind jääda Euroopas alla 20 000 euro.

Kui BYD-l õnnestuks plaan teoks teha, maksas maailma suurima elektriautode tootja odavmudel tuhandeid eurosid vähem kui näiteks Prantsuse autokontserni Stellantis (Opeli, Peugeot’, Citroëni, Fiati jt omanik – toim) või Renault’ pakutavad ja välja hõigatud analoogid. Bloomergi hinnangul seaks see Euroopa autotootjad suure surve alla, mida tõenäoliselt ei lahenda ka Euroopa Komisjoni Hiina elektriautode kohta algatatud uurimine.

„Me uurime seda mudelit ja teisi Hiina elektrisõidukite tootjatelt pärit mudeleid väga tähelepanelikult,“ ütles Ford Motor Company Euroopa elektrisõidukite ärijuht Martin Sander Bloombergile. „Muidugi oleme ärevil, kui turule tuleb uus konkurent.“

Seagull on autoajakirjanikelt pälvinud tunnustust ehituskvaliteedi, disaini ja tehnoloogia eest, mida säärase hinnaga autolt ei ootaks. Näiteks Mehhikos, kus autot kutsutakse Dolphin Miniks, on mudeli hind 358 800 peesot (18 230 eurot). Kuigi Mehhikos on elektriautode laadimistaristu veel väga lünklik, läheb Seagullil riigis hästi. „Mehhiko ei ole meie jaoks suurepäraste eeldustega riik, kuid mudeli järele oli suur nõudlus ja saime palju sooja vastukaja,“ ütles BYD tegevasepresident Stella Li eelmisel nädalal.

BYD Seagulli interjöör

Lisaks Seagullile plaanib BYD Euroopa turule tuua ka kallima, u 25 000 eurot maksma hakkava elektriauto, kinnitas BYD Euroopa haru tegevdirektor Michael Shu sel kuul Londonis.

BYD on teatanud plaanist rajada ka Euroopasse kaks tehast. Kui Ungari tehast juba ehitatakse, siis teise tehase kohta on oodata uudiseid järgmisel aastal. Bloombergi teatel aitavad Euroopasse kavandatavad tehased leevendada Hiina autotootja jaoks Euroopa Liidu võimalike tariifide mõju.

Kui president Joe Biden teatas hiljuti plaanist Hiina elektrisõidukite tollimaksud tänavu neljakordistada – Hiina autotootjate jaoks sisuliselt sulgeks see USA turu –, siis Euroopal on keerulisem tariife kehtestada. Nimelt sõltuvad Euroopa autotoojad Hiina turust tunduvalt rohkem kui USA kolleegid, mistõttu võiks Pekingi vastumeetmed olla siinsetele autotootjatele suurte majanduslike tagajärgedega. Samuti saadakse Euroopas aru, et kui sisepõlemismootoriga autodest soovitakse võimalikult kiiresti loobuda, on vaja piisavalt soodsaid sõidukeid ja hinnakonkurentsi.

Lobigrupi Transport & Environment sõidukite ja e-mobiilsuse tarneahelate vanemdirektor Julia Poliscanova sõnas, et tariife ei tohiks kasutada Euroopa juhtivate tootjate kaitsmiseks sisuka konkurentsi eest, vaid selleks, et tagada kohalike töökohtade olemasolu ja see, et süsihappegaasi õhku paiskamise vähendamine ei tooks kaasa Euroopa deindustrialiseerumist.

Hiinlastega otsitakse koostööd

Praegu turgu valitsevad Euroopa autotootjad kaaluvad Hiina autotoojatele vastu astumiseks võrdlemisi ebatavalisi samme, sealhulgas mitme liidu loomist. Näiteks Renault on teatanud avalikult, et otsib koostööpartnereid, et vähendada väikeautode tootmiskulusid. Stellantis hakkab aga juba alates septembrist müüma Euroopas autosid, mida toodetakse Hiina idufirma Leapmotoriga loodud ühisettevõttes.

„Meil ei ole kavatsust seda hinnasegmenti oma Hiina konkurentidele avatuks jätta,“ ütles Stellantise tegevjuht Carlos Tavares eelmisel nädalal Seagulli kohta.

Küll aga ei toeta hiinlastega koostööd tegeva Stellantise tegevjuht tariifide kehtestamise üleskutseid. „Me ei usu, et protektsionism tagab meile pikaajalisest konkurentsist väljapääsu.“

Tesla tegevjuht Elon Musk hoiatas aga jaanuaris, et kui lääs kaubandustõkkeid ei rakenda, hävitavad hiinlased enamiku autotootjatest.

Suurimat ohtu tajutaksegi BYD-s, kes on pärast oma koduturul kontrolli haaramist ja maailma suurimaks elektriautode tootjaks saamist pilgu üha rohkem eksporditurgudele suunanud.

Euroopa elektriautode turul ulatus Hiina kaubamärkide osakaal eelmisel aastal umbes seitsme protsendini. Transport & Environmenti hinnangul võib Hiina tootjate turuosa tänavu jõuda 11 protsendini. 2027. aastal kontrollivad Hiina tootjad prognoosi järgi aga juba viiendikku Euroopa elektriautode turust.