Elektriauto kindlustamine on jätkuvalt kallis, kuid on lootust, et see muutub peagi odavamaks
(22)Elektriautole spetsiifilise komponendi kallis remondi ja asenduskulu teeb elektriautode kindlustusmakse tavaautodest kulukamaks. Krõbedam kaskokindlustuse maksumus tabab aga automaksu valguses lähiajal autovahetust planeerivaid juhte pahatihti ootamatult.
Elektriautoga seotud riskid ei erine muus osas oluliselt traditsioonilise sisepõlemismootoriga auto omadest, küll aga tekitab erinevuse elektriauto aku - see on äärmiselt kallis. Esmapilgul isegi väiksena tunduv kahjustus võib osutuda väga kulukaks ja nõuda ka terve aku väljavahetamist.
„Meie praktikas on näide elektrilisest Porsche Taycanist, mis sai põhja alla löögi. Esmapilgul ei tundunud see suur probleem, ent lõpuks tuli remondiks kulutada umbes 50 000 eurot, mis võrdus ligikaudu poolega auto väärtusest. Kindlasti oleks selle kahju suurus tavalise auto puhul olnud mitu korda väiksem,“ meenutas BTA sõidukikindlustuse tootejuht Arnold Oliinik.
Oliiniku sõnul on elektriautod tavaliselt ka keskmise sisepõlemismootoriga autoga võrreldes rohkem tehnoloogiat täis ja varustatud erinevate anduritega - ka see tõstab sageli remondi hinda. „Samas on ka sisepõlemismootoriga autod tehnoloogiliste lahenduste osas elektriautodele järgi jõudmas, seega väga suurt vahet enam ei ole ning tehnoloogia areng vähendab seda erisust tõenäoliselt lähiaastatel veelgi. Võib öelda, et seni kuni autoaku pole kahjustatud, siis väga suurt vahet remondi hinnas enam ei ole,“ ütles BTA sõidukikindlustuse tootejuht.
„Elektriautode remontimine võib olla kallim ka teatud automarkide puhul. Näiteks Teslal puudub autoesindus Eestis ning kui remont peaks toimuma välismaal, siis ka see tõstab teenuse hinda ning mõjutab omakorda kindlustusmakset,“ tõi Oliinik näite.
Tee peale jäämise risk on elektriautoga samuti suurem. „Esiteks ei ole elektrilaadijate infrastruktuur veel nii hästi arenenud ja kuna laadimise protsess on pikem kui tavalise auto tankimine, siis laadijateni jõudmine ei tähenda alati seda, et seal kohe võimalus laadida oleks. Seega on oluline, et kindlustus sisaldaks ka autoabi teenust, mis annab südamerahu, et teele jäädes saab sõiduk lähima laadijani transporditud,“ rääkis Oliinik ning selgitas, et tingimustes tuleks tähelepanu pöörata sellele, mitu korda kindlustusperioodi jooksul autoabiteenust kasutada saab. „Kui laadija on soetatud ka enda koju, siis tasuks ka see ühes sõidukikindlustusega kaitsta,“ lisas ta.
Kõige sagedasemad kahjud elektriautode puhul ei erine sisepõlemismootoriga autode omadest. „Enim esineb klaasikahjustusi - näiteks kui kivi lendab esiklaasi ja tekib mõra või täke. Samuti on palju plekimõlkimisi,“ ütles Oliinik ja lisas, et kuigi need kahjud tunduvad väikesed, siis nende korda tegemise keskmine maksumus on tavaliselt palju suurem kui kindlustusmakse.