Kuidas leida innovatsioonijuhtimise keerises õige suund?
Soojal aprillihommikul on Öpiku konverentsikeskuse Kosmose saal täis elevust ja uudishimu. Kümme Eesti ettevõtet on alustamas kaheksakuulist innovatsiooniteekonda. EASi tippinnovaatorite programmi teine lend on jõudnud oma esimesele strateegiasprindile. Tegijad hoiatavad osalejaid, et ees on ootamas kaks intensiivset tööpäeva. „Esimeses grupis oli meil ettevõte, kes pärast esimesi koolituspäevi kaalus oma äri maha müümist,“ ütles naljatledes programmi projektijuht Karin Lõhmuste.
Kolmestes gruppides on konverentsisaalis teiste seas istet võtnud näiteks pika ajalooga logistikaettevõtte, biotehnoloogia iduettevõtte ja e-identiteedi arendamisega tegeleva firma esindajad. Laua ümber on kolleegid, aga ees ei oota tavaline tööpäev. Oodatakse, millal globaalse äridisaini agentuuri Business Models Inc. innovatsiooni- ja strateegiakonsultant Tim Mulder mikrofoni haaraks ning sprint pihta hakkaks.
Teiste seas on stardipakkudel kohad sisse võtnud toidutootja Lunden Food ja spordiklubi MyFitness meeskond, kellelt uurisime, mida nad programmist ootavad. Selgus, et ideedest kummalgi tiimil puudu ei tule, neid on Öpiku konverentsikeskusesse kaasa saanud kuhjaga. Otsima on tuldud kõrvalist pilku, mis juhataks mõtterägastikus kätte õige suuna, ja tööriistu, mille abil innovatsioonile struktureeritumalt läheneda.
Mõtted innovatsiooniteekonna stardijoonel
Koolituspäeva eel tõdevad MyFitnessi meeskonna liikmed turundusjuht Marika Mäsak, finantsjuht Piret Kotka ja juhatuse esimees Erkki Torn, et laiem eesmärk on neil silme ees, kuid konkreetset ideed, mida programmi käigus arendada, veel otsitakse.
Finantsjuht avaldab, et mõtted on liikunud masinõppe ja tehisintellekti kasutamise suunas. „Tahame muuta teenused personaalsemaks ja õppida leidma mustreid klientide käitumises. Eesmärk on pikendada kliendi elukaart spordiklubis.“ Ühel meelel ollakse selles, et viimased kümme aastat on spordiklubide teenuste kontseptsioon püsinud üsna samasugune. „Võib-olla tähendabki innovatsioon meie jaoks toote või teenuse huvitavamaks muutmist, sest mida põnevam on toode, seda kauem inimene meie juures on,“ arutles MyFitnessi juhatuse esimees Erkki Torn enne esimest õppepäeva. Ta lisas, et üheks võtmeküsimuseks on nende jaoks ka see, miks nende tootest praegu väga kergesti loobutakse.
Lunden Foodi meeskonda kuuluvad arendusdirektor Vambola Moores, müügi- ja turundusjuht Evelin Toomela ning finantsdirektor Enn Jaama. „Tunne on selline, et kõik 15 tegutsemisaastat oleme innovatsiooniga tegelenud, kuid praegu näeme, et üksi oma köögilaua taga toimetamine enam ei toimi,“ nendib finantsdirektor Enn Jaama. „Selleks, et sünniks midagi ägedat, tuleb mugavustsoonist välja tulla. See programm survestab meid seda tegema,“ usub Evelin Toomela.
Tippinnovaatorite programmis plaanitakse asuda tööle funktsionaalse toidu tootmise ja turuletoomise ideega. „Puhas toit, millest saab inimene päriselt seda, mida vajab. Need oleksid n-ö portsjontoidud, mis on pakitud viisil, et ka kõik vitamiinid säiliksid ja inimene saaks toidust endale sobiva toiteväärtuse,“ selgitab Lunden Foodi müügi- ja turundusjuht.
Meeskonnaliikmed räägivad, et programmist loodetakse õppida ka uute ideedega struktureeritumalt töötama. „Kõiki mõtteid ei ole vaja kohe turule visata. Oleme mitu korda sattunud olukorda, kus turg pole meie toote jaoks veel valmis. Näiteks viis aastat tagasi oli avalikkuses väga suur surve vegantoodete turule toomiseks, aga tarbimist tegelikult sisuliselt ei olnud,“ tõi arendusdirektor Vambola Moores näite.
Tunded esimeses vahefinišis
Kaks päeva hiljem, kui mõlemal meeskonnal on strateegiasprint läbitud, peegeldub osalejate näost selgelt nii väsimust kui ka segadust. „Väga intensiivsed päevad olid. Püüdsime esmalt ideed ära kaardistada ja visiooni paika saada,“ kommenteeris MyFitnessi turundusjuht. Strateegiasprindil sai meeskonnale selgemaks, millised sammud tuleb soovitud tulemuseni jõudmiseks läbi teha. „Kui seni oleme pigem teinud vajaduspõhist innovatsiooni, siis nüüd teame, et esmalt tuleb paika panna suur siht, seejärel kaardistada ära tiim ja ressursid, mida sel teekonnal vaja on,“ selgitab finantsjuht Piret Kotka.
Huvitava tagasisidena ärgitas koolitaja MyFitnessi meeskonda tagurpidi mõtlema: kui siiani on lähtutud ettevõtte vaatepunktist ehk sellest, millist kasu saab MyFitness masinõppe kasutamisest, siis edaspidi võiks esmalt mõelda, mida saavad sellest klubi kliendid. Kui peamine eesmärk on hoida liikmed pikemalt MyFitnessiga, tuleb leida see miski, mis paneks inimesi klubisse jääma. „Saime aru, et inimeste jaoks toimivad erinevad motivaatorid. Need võivad olla AI põhjal saadetavad motiveerivad teavitused või kasvõi õun, mille külastaja saab iga kord, kui trenni tuleb,“ arutles finantsjuht. „Erinevad mõtted käisid läbi ja eks me veel natuke kompame oma ideed, kuid arvatavasti keskendume programmi vältel masinõppe teemale ja järgmise sammuna tuleks laiem teenuse innovatsioon.“
Lunden Foodi meeskonna liikmete sõnul oli neil programmi eel enda jaoks kõik selge, kuid kahepäevane strateegiasprint keeras asjad pea peale. „Läbikukkumise tunne oli. Ühel hetkel oled ree peal ja järgmine hetk kukud nii maha ega saa arugi, mis nüüd juhtus,“ kommenteerib ettevõtte finantsdirektor. Esimestest koolituspäevadest võtab meeskond kaasa teadmise, et eesmärkide seadmisega koos tuleb kohe paika panna ka mõõdikud, mille järgi teekonna ajal hinnata, kas oled õigel teel, pead midagi muutma või minema tagasi algusesse.
Siiani pole Lunden Food enne uue tootegrupi turule toomist teinud suures mahus turu- uuringuid ega kaardistanud detailselt tarbijate vajadusi. „Kui oleme näinud, et midagi on turult puudu, oleme selle tühimiku pikemalt mõtlemata täitnud. Aga paraku juhtub vahel nii, et mujal maailmas juba turul olev tore trend või idee jääb siinsel turul veel nišitooteks ja selle elukaar on kahjuks lühike,“ selgitas Evelin Toomela. Kodutööna tuleb Lunden Foodil luua ettevõttesisene innovatsiooninõukogu, mille ülesanne on uusi ideid valideerida ja otsustada, milliste ideedega edasi minna ning millega mitte.
Teekond jätkub
„Nende kahe päeva jooksul sai veelgi selgemaks, et programmist maksimumi võtmiseks tuleb sellesse investeerida palju aega. Muidu see ei õnnestu. Meid ootavad nüüd ees kohtumised oma mentoriga, neljatunnise disainiloengu kuulamine ja innovatsiooninõukogu kokkukutsumine,“ kirjeldas Vambola Moores järgnevaid samme.
Üsna pea on ettevõtted loodetavasti valmis välja lendama pesast tulevikustrateegiaga, mis aitaks neil tõusta oma valdkonna innovatsiooniliidriks – aitaks saada tippinnovaatoriks, nagu ka programmi nimi lubab. Jälgime nende teekonda ka edaspidi.