„Järsk hinnatõus, suurenenud nõudlus konteinervedude järele ja kriisid Punase mere ning Suessi kanali piirkonnas on muutnud Aasiast kaupade Euroopasse saatmise keerulisemaks, aeglasemaks ja kulukamaks. Selleks, et tooted jõuludeks kohale jõuaksid, tuleb tegutseda juba täna, või riskida sellega, et novembriks-detsembriks lettidele mõeldud tooted seilavad jätkuvalt konteinerites, või on kiirema tarne saamiseks tulnud ohverdada kogu oma kasumimarginaal,“ sõnas logistikat digitaliseeriva Eesti idufirma MyDello kaasasutaja Magnus Lepasalu.

„Ajalugu näitab, et kui sügise alguses ja keskel on kaubamahud peamiselt soodsamad mere- ja raudteetranspordis, siis jõulude lähenedes kasvab lennu- ja kullersaadetiste osakaal märkimisväärselt. Kaup on vaja kiiremini kohale toimetada, mis suurendab transpordikulusid. Varajane planeerimine ja tellimine aitab vältida kiirustatuid tellimusi ja sellega kaasnevaid lisakulusid,“ lisas ta.

Meretranspordi heitlikkus ja pikad ooteajad

30% ülemaailmsest konteinerkaubandusest läbib Suessi kanalit ja see tähendab, et tarneahelad on Punase mere kriisi tõttu häiritud. Kuna aga suur osa kaubast tuleb just Aasia poolt, siis tähendab see pikki ooteaegu ja marsruudi muutmist. Lisaks on 2023. aasta juunist piiratud Panama kanali läbivate laevade arvu ja suurust, kuna veetase on väga madal.

Lepasalu sõnul tähendab see, et kui varem võis jõulukaupa hakata tellima sügise hakul, siis tänavu tuleks tellimused sisse panna kohe. Vastasel juhul ei pruugi kaup lihtsalt kuluefektiivsetel viisidel kohale jõuda.

„Laevade ümbersuunamine ümber Aafrika Hea Lootuse neeme tähendab ligikaudu 30% pikemat transiidiaega ja seetõttu on meretranspordi aeg eriti heitlik ja kõik transpordiajad oodatust pikemad. Kui on soov kasutada meretransporti, tuleb tellimused esitada suve lõpuks, kuna tarneaeg võib olla kolm kuni neli kuud,“ selgitas ta.

Raudtee tähtsus

Punase mere kriisi tõttu otsitakse alternatiivseid lahendusi Hiina-Euroopa-Hiina liinil, mis on suurendanud nõudlust ka varem vähemeelistatud Euraasia raudteeliini järele. Kaubaveo maht sellel liinil on märgatavalt suurenenud ning see tähendab, et hiljaks jäänud tellimusi ei pruugi ka sel viisil kätte saada.

„Kui raudtee tarneaeg oli varem ligikaudu kuu, on viimastel kuudel täheldatud hilinemisi kasvavate mahtude tõttu ning enne pühasid võib tarneaeg ulatuda kuni kahe kuuni,“ ütles Lepasalu. „Raudtee on meretranspordile alternatiivne lahendus ja seetõttu annab meretranspordi raskendatud olukord tunda ka seal.“

Lennutranspordi suurem nõudlus

Kuigi liiga hilja tehtud tellimusi võib tarneaja valguses kompenseerida lennutransport, ent sellega võetakse enda kanda aina suuremad kulud. Aafrika-Aasia ning Lähis-Ida ja Euroopa vaheline lennutranspordi maht on eelmise aastaga võrreldes kasvanud pea 50%, mis on omakorda kergitanud hindu. Jõulude eel on viimase hetke tellimuste toel hinnad veelgi tõusmas.

„Aastate lõikes on näha, et viimasel hetkel tellituid kiireid saadetisi on palju, olgu see siis kehva planeerimise või hea müügi tõttu,“ sõnas Lepasalu. „Lennutransport on küll kiire, aga suure nõudluse tõttu on hinnad tõusnud. Seetõttu on ettevõtjate jaoks oluline jõulumüügi logistika täpselt ja varakult planeerida, või valida võimalus lennutranspordi hinnad pikemaks ajaks fikseerida – seda eriti siis, kui vajadus kaupa eriti kiirelt tarnida saab selgeks juba varakult.“

„Varajane prognoosimine ja kaubamahtude planeerimine aitavad vältida viivitusi ja tagavad kauba õigeaegse kohalejõudmise, vähendades samal ajal lisakulutusi kiiretele transpordilahendustele. Kõik algab ettemõtlemisest ja koostööst tarnijatega,“ lisas ta.