Uuringu järgi tunnevad Eesti inimesed ettenägematutele olukordadele mõeldes kõige rohkem muret oma lähedaste elu ja tervise pärast (53%). Teisel kohal on enda tervis ning sattumine finantsraskustesse, mis muudab ärevaks 42% vastajatest. Veerand vastanutest tunneb muret töötuks jäämise või töövõimetuse ning viiendik võimalike õnnetuste pärast. Pisut rohkem kui viiendik uuringule vastanutest tunnistab, et neile ei valmista ettenägematud olukorrad üldse muret.

Kulud kaetakse säästudest või võetakse laenu

Selleks, et olla ootamatuteks olukordadeks rahaliselt valmis, on 41%-l Eesti inimestel kindlustus. Vähem kui veerand vastanutest kavatseb ootamatud kulutused katta vajaduse korral säästudest, kümnendik laenaks sõpradelt-tuttavatelt ning 7% kaaluks vallas- või kinnisvara müüki. Ligi viiendik vastajatest aga ei tea, kuidas nad taolistes olukordades täpselt tegutseksid ning kulud kataksid.

„Uuring näitab, et suur osa Eesti inimestest mõtleb ettenägematutele olukordadele ning paljud on neid ka kogenud. Kindlustuspoliis ei hoia ära õnnetust, kuid kindlustushüvitis on suureks abiks paljudes elusituatsioonides – tervisemurede, trauma, töökaotuse ja -võimetuse ning isikliku vara kahjustuse korral. Ka raskeimatel hetkedel võib rahaline tugi aidata lähedastel keerulisest etapist üle saada,“ ütleb Swedbanki riskikindlustuse tugiteenuste valdkonnajuht Eivo Kisand.

Kaskokindlustus on ligi pooltel

Keskmiselt on igal Eesti elanikul 2,8 kindlustuspoliisi. Kõige sagedamini omatakse kohustuslikku liikluskindlustust, mis on enamikul (69%) vastanutest. Teisel kohal on kodu- (67%) ja kolmandal kaskokindlustus (45%). „Märkimist väärib, et võrdluses näiteks teiste Balti riikidega on Eestis tunduvalt rohkem neid, kes on hoolitsenud ka selle eest, et ootamatuste korral oleksid ka nende finantskohustused täidetud. Laenumaksekindlustus aitab tasuda laenumakseid, kui inimene peaks kaotama töö või tema või ka tema laps pikaajaliselt haigestuma,“ toob Kisand välja.

Kõige sagedamini ostavad Eesti inimesed kindlustuse internetist (48%). Valiku peamised kriteeriumid on hind, kindlustustingimused ja kindlustuskaitse ulatus ning kindlustusandja usaldusväärsus. Internetis ostmise kasuks räägib lihtsus ja kiirus, võimalus võrrelda hindu ja tingimusi ning saada toote kohta kiiresti lisainfot.

Uuringu korraldas KOG Institute for Marketing and Communication Sciences koostöös Norstati turu-uuringute ettevõttega 2024. aasta mais. Küsitluses osales 1006 Eesti inimest vanuses 18–64.