Uukkivi sõnul kaitsevad autoostjate õigusi mitmed Euroopa Liidu eeskirjad. Näiteks võib ostja liisingulepingust 14 päeva jooksul põhjendust esitamata taganeda. Üldjuhul ei kanna liisinguandja enne selle tähtaja möödumist müüjale raha üle, sest ostu-müügilepingust ei saa sama lihtsalt taganeda. Kui auto on kliendile üle antud, peab autoostja liisingust või väikelaenust loobudes leidma muud võimalused sõiduki väljaostmiseks.

Veebipoest ostetud auto saab tagasi anda

Erandiks on aga veebipoest ostetud autod, millega ostja pole füüsiliselt tutvunud, et sõiduki sobivust hinnata. Sellisel juhul on ostjal õigus nii uus kui kasutatud sõiduk müüjale 14 päeva jooksul alates toote kättesaamisest tagastada. See taganemisõigus ei laiene aga autoesindusest, müügiplatsilt või eraisikult ostetud sõidukitele.

Ka veebipoest ostetud auto tagastamisel kehtivad omad reeglid. Autofirma võib keelduda sõiduki tagasivõtmisest, kui ostja on kahe nädala jooksul autoga sõitnud rohkem, kui on vaja selleks, et veenduda selle sobivuses. Uukkivi sõnul käsitlevad autofirmad selliseid olukordi erinevalt ning tagastamistingimused on toodud välja ostu-müügilepingus. Näiteks Longo on seadnud läbisõidupiiriks 200 kilomeetrit. „Autofirmad ei saa lubada olukorda, kus sõidetakse autoga Eestist Itaaliasse ja tagasi ning seejärel teatatakse, et sõiduk ikkagi ei sobi,“ selgitas Uukkivi.

Tema sõnul on veebist ostetud autode tagastamist nende praktikas väga vähe, kuigi Eesti ja Balti riikide suurima kasutatud autode müüjana on Longo suunanud oma fookuse veebimüügile juba ligi kuus aastat.

Kasutatud autodele pakuvad garantiid vaid vähesed

Kasutatud autodele ei pea automüüjad seaduste järgi garantiid üldse pakkuma, kuid see on muutumas heaks tavaks.

Sõltumata sellest, kas müüja annab kasutatud sõidukile garantii või mitte, on kliendil õigus esitada juriidilisest isikust müüjale pretensioone 2 aasta jooksul. Sellest esimesel aastal lasub müüjal kohustus tõendada, et sõiduk vastas ostu hetkel kokkulepitule. Puuduse ilmnemisel ei saa ostja lepingust automaatselt taganeda ja raha tagasi küsida. Eelkõige võib ta müüjalt nõuda probleemi parandamist või puudusega detaili asendamist, kui see ei põhjusta müüjale ebamõistlikke kulusid. Erimeelsuste korral lahendab selliseid probleeme tarbijavaidluste komisjon.

Mõne aasta vanustel kasutatud autodel võib veel kehtida ka tehasegarantii, kui nende läbisõit jääb tootja kehtestatud garantiitingimuste piiridesse. Üha enam tootjaid pakuvad uutele autodele juba 5-7-aastast garantiid ning üldjuhul jõuavad need enne selle aja möödumist ka kasutatud autode turule. Sellise auto ostmisel tuleks kontrollida, et hooldusraamat oleks korrektselt täidetud ja margiesinduses olemas elektrooniline hooldusajalugu. Nende puudumisel võib tehasegarantii kehtivus olla kaheldav.

Suuremad ja kvaliteetsele teenusele keskendunud müügiettevõtted annavad kasutatud autole sageli ka omapoolse garantii, kuid pakutavad tingimused on väga erinevad. Näiteks Longo annab igale autole kahekuulise või 3000 kilomeetri garantii juba oma tegutsemise algusest saati.

Garantiitingimused fikseeritakse ostu-müügilepingus

Uukkivi soovitab autoostjatel alati põhjalikult uurida garantiitingimusi ning täpsustada, kelle kohustuseks jääb garantiiremondi teostamine. Garantiitingimused peavad olema selgelt fikseeritud ostu-müügilepingus.

„Kuigi me kontrollime müüki minevaid autosid põhjalikult ja need läbivad meie spetsiaalses ettevalmistuskeskuses 150-punktilise ülevaatuse, ei näe ka õppinud tehnikud mootori ja käigukasti sisemust ilma neid lahti võtmata. Seega võib ka kõige töökindlam auto vahel alt vedada. Sellisteks juhtudeks annamegi garantii,“ rääkis Uukkivi.

Kasutatud autode puhul katab Longo ning ka mitmete teiste müüjate garantii kõik sõiduki põhiosad: mootor, käigukast, starter, generaator ja reduktor. Samas ei kuulu garantiisse kuluosad, nagu näiteks amortisaatorid, piduriklotsid ja -kettad, sidur, hooratas, mootori pearihm, diislikütuse tahkete osakeste filter, generaatori rihm AdBlue süsteem, kütusepihustid jms.

Eraisikult autot ostes ei ole aga garantiid võimalik üldse saada ning kahe eraisiku vahelisele tehingule ei laiene ka tarbijakaitsereeglid. Eraisikute vahelisi vaidlusi lahendab vaid kohus.

Kuidas see lugu Sind end tundma pani?

Rõõmsana
Üllatunult
Targemana
Ükskõiksena
Kurvana
Vihasena