2024. aasta esimesel poolaastal oli keskmine liisingu abil soetatud auto hind Swedbanki statistika põhjal 33 000 eurot, võrreldes eelmise aasta sama perioodiga on see kasvanud umbes 5%. Keskmine uue auto hind oli 39 000 eurot ja kasutatud autodel 27 000 eurot. Esimene sissemakse jäi enamasti vahemikku 10-25%.

Autode müügi- ja teenindusettevõtete liidu andmeil langes uute autode müük Eestis tänavu esimesel poolaastal aasta varasemaga võrreldes üle 16%. „Selge on see, et 2024. aasta esimesel poolaastal püsis liisingu turg stabiilsena, mis ühest küljest oli tingitud liisingumakseid mõjutavast kõrgest euriborist, aga ka üldisemast majanduslikust ebakindlusest,“ selgitab Swedbanki erakliendiliisingu valdkonnajuht Karin Saar.

„Juunis algas kauaoodatud intressimäärade langetamine ja kuue kuu euribor on praeguseks kukkunud alla 3,5 protsendi. Eeldatavalt hakkab teisel poolaastal nõudlus liisingu järele sellest tulenevalt ka kasvama,“ lisab Saar.

Keskmiselt võetakse liising 5 aastaks ja kuivõrd liisingu võtmiseks on kaks võimalikku varianti, eelistatakse neid võrdselt. Kapitalirendi korral tasutakse igakuiste maksetega ära kogu sõiduki maksumus ja lepingu lõppedes on auto inimese oma. Kasutusrendi puhul on maksete lõppedes autol jääkväärtus, mis tuleb auto omandamiseks tasuda või auto müüjale tagastada. „Kasutusrent on enam eelistatud uute autode puhul, mille hinnad on kallimad ja mis võimaldab kuumakse hoida madalama kui kapitalirendi puhul,“ räägib Saar.

Keskmine liisinguvõtja on Swedbanki statistika põhjal 45-aastane ja teenib 2600 eurot kuus. Valdav enamik ehk 80% liisinguvõtjatest jäävad vanusevahemikku 31-60 aastat. Umbes poolte liisinguvõtjate sissetulek on kuni 2000 eurot, üle 3000 eurost sissetulekut teenib veerand liisinguvõtjatest. Iga seitsmes liising võetakse koos kaasliisinguvõtjaga.

Mida osteti?

Nii uute kui ka kasutatud autode puhul on eelistatuimad margid jäänud samaks. Esikohal on nii uute kui ka kasutatud autode seas Toyotad. Mõlemal juhul on Toyota populaarsus Eestis veelgi kasvanud. Kui 2023. aastal oli Swedbanki toel soetatud kasutatud autodest Toyotasid 13%, siis käesoleval aastal on see juba 15%. Ka uute autode puhul on Toyotade populaarsus kasvanud 21 protsendilt 28 protsendini. Eelistatuimaks mudeliks on seejuures jätkuvalt RAV-4. Tugeval teisel kohal on Škoda mudelid Kodiaq ja Octavia ning kolmandat kohta hoiab Volkswagen, millele järgnevad Kia ja Volvo.

Jätkusuutlikkuse tähtsuse kasv

Uue auto valimisel oli taas üheks kindlaks kriteeriumiks jätkusuutlikkus. Sellest tulenevalt jätkasid võidukäiku erinevad hübriidmootoriga sõidukid. „Veidi elavnes ka elektriautode ostmine, millele on mõnevõrra kaasa aidanud Keskkonnainvesteeringute keskuse 4000-eurone toetus nullheitega sõiduki ostmisel juhul, kui tegemist on uue autoga, mille hind jääb alla 60 000 euro. Alates eelmise aasta märtsist kuni käesoleva aasta juuli keskpaigani on Keskkonnainvesteeringute keskuse andmetel selle toetuse abil ostetud umbes 1100 nullheitega sõidukit, millest pooled on olnud eraisikud ja pooled ettevõtted,“ selgitas Saar.

„Samas on Swedbanki liisinguklientide seas elektriautodest populaarseimad jätkuvalt Tesla Model 3 ja Model Y. Populaarne liisitav elektriauto on ka Škoda Enyaq, mille hind võib teatud juhtudel jääda napilt 60 000 euro piiri alla ja seega toetust saada“ rääkis Saar.

Keskkonnasõbralike autode, mille C02 heitmed on kuni 130 g/km kohta, osakaal moodustab juba veerandi kõikidest liisingutest. Siin on selgelt näha, et eelistatuimad on just hübriidmootoriga autod.

Keskkonnasõbralikele sõidukitele pakutakse ka paremaid liisingutingimusi. „Autodel, mille CO2 heide on kuni 50 grammi kilomeetri kohta, on liisingu intress tavapärasest madalam ehk alates 1,49% koos kuue kuu euriboriga,“ ütleb Saar.