Uuringust ilmnes, et ligi 80% noortest eelistab auto ostmisel enam kui viis aastat vanu sõidukeid. Vaid alla 5% soetab esimese auto uuena. Isikliku sõiduki rahastamiseks kasutatakse seejuures pea võrdselt nii oma sääste (35%) kui ka perekonna, sugulaste või sõprade abi (üle 30%).

„Üle 20% noortest kasutab oma auto soetamisel liisimise võimalust. Nendest enamuse moodustavad arusaadavalt 26-29-aastased, kel on tekkinud stabiilne töökoht ning nad otsustavad tihti teadlikumalt uuema auto kasuks, kui oli nende esimene sõiduk peale juhilubade kättesaamist,“ rääkis SEB liisingujuht Rein Karofeld.

Noorte huvi keskkonnasäästlike sõidukite vastu on leige

Auto valimisel peavad noored olulisemaks ostuhinda ja hoolduskulusid – neid aspekte väärtustasid vastavalt ligi 70% ja 55% uuringu osalenutest. Tähtsuselt järgnesid mugavus, automark ning välimus. Vaid neljandik noortest hindasid sõiduki valikul mõjusaks argumendiks keskkonnasäästlikkust, baseerudes sellega kriteeriumite järjestuses viiendale kohale. Jätkusuutlikuma transpordiviisina tuntud autode jagamisteenused jätavad noored samuti külmaks, sest sõidukite ühiskasutust kasutavad peamise liikumisviisina vaid 2% uuringus osalenutest.

„See, et noorte jaoks on sõiduki hind ja hoolduskulud ostmisel olulised, on mõistetav. Küll aga oleme harjunud nende eesrindliku hoiakuga jätkusuutlikkuse vallas ja siin üllatas, et nende huvi keskkonnasõbralike sõidukite ja uuenduslike teenuste vastu osutus leigeks,“ jagas liisingujuht.

Liisingujuhi sõnul on keskkonnasäästlikel autodel tulevik siiski positiivne. „Kuna näiteks elektriautode puhul on toimunud juba praegu hindade alanemine ja selle trendi jätkumist ootame ka edaspidi, võivad elektrilised sõidukid saada tänaste noorte jaoks esmase auto järel siiski kaalutavaks variandiks. Kui täna tõid noored esile madalate hoolduskulude olulisust, siis see ju sobitub elektriautodega hästi. Niisamuti on koduse laadimise puhul odavad ka igapäevased ülalpidamiskulud, mis võiks üha finantsteadlikematele noortele olla atraktiivne argument elektrifitseeritud sõiduki kasuks otsustamisel. Kas noored on aga teatud mugavusstandartidest valmis loobuma, on muidugi iseasi küsimus,“ lisas Karofeld.

SEB Eesti noorte uuring viidi koostöös Norstatiga läbi 2024. aasta juulis. Uuringus osales 400 noort vanuses 18-29 aastat.