„Rail Baltica projekt ei ole pelgalt transpordi infrastruktuur – see on Eesti tulevikuühendus Euroopaga,“ ütles Rail Baltic Estonia juhatuse esimees Anvar Salomets. „Meie eesmärk on pakkuda tänapäevast, turvalist ja loodussõbralikku raudteed, mis teenib nii inimesi kui ka keskkonda. Astusime täna veel 9,2 kilomeetrit lähemale sellele eesmärgisaavutamisele.“

Ta lisas, et sihiks on jõuda sel aastal Rail Baltica 213 kilomeetri pikkuse Eesti põhitrassi ehituse ja lepinguteni vähemalt kolmandiku ehk 70 kilomeetri osas – tänaseks on Rail Baltica Eesti osa põhitrassist lepingutega kaetud või juba ehituses 65 kilomeetrit.

Lõik on ehituslikult üks eripärasemaid – see on ainus osa trassist, kus rong sõidab süvendis, tervelt viie kilomeetri ulatuses. Süvend meenutab Lasnamäe kanalit, kus kahel pool teed kõrguvad looduslikud paekiviseinad. Raudtee kulgeb süvendis, mille laius jääb 55 ja 75 meetri vahele ning kõige sügavam koht maapinnast rööbasteni on 10 meetrit.

Oluline samm rohelisema transpordi suunas

9,2 kilomeetri pikkuse põhitrassi lõigu ehitus maksab 70,8 miljonit eurot ning selle rajavad ühispakkumisega hanke võitnud OÜ Verston ja OÜ Järelpinge Inseneribüroo.

Verstoni jaoks on täna sõlmitud leping neljas Rail Baltica põhitrassi lõigu leping. Ettevõtte juhi Veiko Veskimäe sõnul nõuab Rail Baltica valmimine kõikide poolte väga tihedat koostööd. „Töövõtjana oleme pühendunud lahenduste leidmisele, sest nii mastaapse ehitusprojekti puhul on selge, et asjad ei lähe kunagi iseenesest lihtsalt. Ühise eesmärgi saavutamiseks vajame kõikide poolte nutikust, osavõtlikkust ja siirast soovi ka kõige keerulisemates olukordades parimaid lahendusi leida,“ rõhutas Veskimäe. „Oluline on, et projekti valmides oleksid rahul nii inimesed kui ka loodus, ning sünniksid lahendused, mis arvestavad mõlema vajadusi.“

Rail Baltica raudtee läheb Põrguvälja tee alt läbi, mille jaoks Verston juba rajab sinna tehnosüsteeme ja viadukti, mis valmib novembris. Sõlmitava lepingu raames rajatakse Soodevahe jaama muldkeha, Kurna oja raudteesild, Uuesalu viadukt ning Rae rohesild.

„Rail Baltica on oluline samm rohelisema transpordi suunas, pakkudes kiiret ja keskkonnasäästlikku ühendust. Süvendi kohal paiknev Rae rohesild loob ohutu läbipääsu metsloomadele, aidates säilitada looduskeskkonda,“ märkis Salomets.

Assakule kerkib transpordisõlm

Soodevahe-Kangru põhitrassi lõigul on juba valminud Tallinna-Tartu maantee viadukt ning novembris valmivad peale Põrguvälja viadukti ka samas kõrval olev tehnovõrkude jaoks rajatav viadukt. Aasta lõpuks valmivad ka Vaskjala-Ülemiste kanali raudteesild ja Rae maanteeviadukt.

Trassile jääb Rae valla jaoks väga oluline Assaku peatus. Vald plaanib Assakule transpordisõlme, kus rongi kõrval hakkavad peatuma maakondlikud bussid. Hanke osana ehitatakse valmis selle ooteplatvormid süvendis kuni platvormi pealse pinnani ning ülekäikude toekonstruktsioonid. Ülejäänud peatuse osa ehitatakse välja teise hanke raames hiljem, kui toimuvad ka raudtee pealisehituse tööd.

Ehituslepingu kestuseks on 40 kuud ehk Soodevahe-Kangru põhitrassi lõik peab valmis saama 2028. aasta jaanuaris. Ehituslepingut finantseeritakse Euroopa ühendamise rahastust (CEF) ja Eesti riigieelarvest.