Seaduse järgi on kauplemisvõte agressiivne, kui sellega ahistatakse tarbijat või mõjutatakse liigselt, kahjustades selle kaudu oluliselt tarbija valikuvabadust või mõjutatakse tema käitumist kauba või teenuse suhtes, mille mõjul tarbija teeb tehinguotsuse, mida ta muul juhul ei teeks. Liigne mõjutamine on kaupleja tugevama positsiooni ärakasutamine tarbijale surve avaldamiseks viisil, mis oluliselt piirab tarbija võimalust teha teadlik valik.

„Müügiesindaja tuli minu koju ja pakkus harukordset võimalust soetada imeline kodumasin soodushinnaga 1980 eurot. Ta hakkas kohe toodet esitlema ja survestas mind tegema otsuse kiiresti, väites, et pakkumine kehtib vaid täna. Ma tundsin, et pean toote ostma, sest ta oli spetsiaalselt minu pärast kohale tulnud ja mul oli piinlik talle ära öelda. Lepingu tingimusi ta mulle ei tutvustanud ja hiljem, kui soovisin toodet tagastada, sain teada, et taganemine maksab raha.“

Kui eelnev väljamõeldud jutt kõlab tuttavalt ja olete kogenud midagi sarnast, siis palub TTJA sellest ametile teada anda.

Agressiivsete kauplemisvõtete kasutamine on keelatud, nende hulka kuuluvad näiteks järgnevad tegevused:

  • Tarbija kodus külastamine ja tema soovi eiramine. Kaupleja külastab tarbijat tema kodus, hoolimata tarbija selgest palvest lahkuda või mitte tagasi tulla.

  • Liigne mõjutamine. Kaupleja teeb järjepidevalt soovimatuid pakkumisi või avaldab ajalist survet eesmärgiga mõjutada tarbijat tegema rutakaid otsuseid. Lisaks võidakse tarbija veenmiseks teadlikult ära kasutada õnnetusjuhtumeid või muid raskeid või erilisi asjaolusid.

  • Tasu nõudmine tellimata kauba või teenuse eest. Tarbijale üritatakse müüa kaupa või teenust, mida ta ei ole soovinud, ja seejärel nõutakse kauba või teenuse eest tasu maksmist.

  • Tarbija õiguste piiramine. Seatakse koormavaid või ebaproportsionaalseid takistusi tarbijale seadusest tulenevate õiguste kasutamiseks. Näiteks lepingust taganemine tehakse õiguslikult või praktiliselt väga keeruliseks või koormavaks.

TTJA sõnul on kirjeldatud kauplemisvõtetele eriti vastuvõtlikud haavatavad tarbijad – näiteks eakad ja erivajadustega inimesed, kes võivad kergemini survele järele anda. Samas tuleb ameti sõnul silmas pidada, et iga müügiesindaja külastus ei ole veel agressiivne kauplemisvõte.

Kui inimene leiab, et ta sattus agressiivse kauplemisvõtte ohvriks, tuleks toimunud sündmusest saata kirjeldus aadressile info@ttja.ee. Lisada tuleks müügikülastuse toimumise aeg, kaupleja nimi, kirjeldus, millisele eelnevalt välja toodud agressiivse kauplemisvõtte tunnusele tegevus vastab ja muud asjakohased üksikasjad, mis aitavad juhtumit paremini mõista ja otsustada järelevalve alustamise vajaduse üle.