Vastupidiselt ootustele müüdi esimesel poolaastal uusi autosid ligi 14% vähem kui eelmisel aastal. Samuti sattusid paljud väiksemad kasutatud autode müüjad raskustesse, kuna varusid müügiplatsidele tavapärasest rohkem sõidukeid, eeldades, et planeeritav mootorsõidukimaks survestab inimesi eelnevalt oma auto uuema vastu välja vahetama. Automüük aga hoopis vähenes.

„Inimestel oli aasta alguses segadus automaksu osas, kuna polnud selgust, kas see tuleb ja milliseks lõpuks kujuneb. Ebakindlus majanduses toimuva suhtes ning sõda Ukrainas, pani samuti paljusid autoostu edasi lükkama,“ selgitas Uukkivi.

Tema sõnul on Longol läinud turu olukorda arvestades hästi. Ettevõtte müüginumbrid kõigis kolmes Balti riigis on püsinud stabiilsed võrreldes eelmise aastaga. „Eesti müük oli esimeses kvartalis veidi tagasihoidlikum, kuid alates maist ja eriti suvekuudel parem kui eelmine aasta. Tundub, et lähenev mootorsõidukimaks on lõpuks suurendanud autoostjate huvi ning lähikuudel ootame suuremat ostlemist,“ märkis Uukkivi, lisades, et järgmise aasta alguses võib autoturul oodata vaikust.

Automaksu suurus on argument

Longo müügidirektori sõnul on inimeste ostuhuvi pigem sunnitud, sest suur osa autoostjaid ei soovi praegustes majandusoludes ega maksutõusude eel teha suuri kulutusi. Samas ei soovi nad maksta ka mootorsõidukimaksuga kaasnevat kopsakat registreerimistasu. „Need, kes nüüd oma auto uuema vastu vahetavad, plaanivad seda tõenäoliselt pikemat aega kasutada,“ ennustas Uukkivi.

Tema sõnul kalkuleerivad inimesed praegu väga hoolega oma kulutusi. „Võrreldakse, kui suur on pakutavate autode aastamaks ning milliseks kujuneb registreerimistasu. Seetõttu on Longo esimesena Eestis lisanud kõikidele oma pakkumistele täpse maksusumma, mis konkreetse sõiduki eest tuleb maksta mootorsõidukimaksuna. Meie kogemus näitab, et paljud kliendid lähtuvadki oma valikutes tulevastest maksumääradest,“ ütles Uukkivi.

Inimesed eelistavad osta väiksemate mootoritega ja ökonoomsemaid sõidukeid. Kõige paremini lähevad kaubaks 1,6- või 2,0-liitrise diiselmootori ning 1,5-liitrise bensiinimootoriga kasutatud autod. „Seetõttu on tänavu meie müügiplatsil kõige populaarsemad mudelid Ford Focus, Peugeot 308, Opel Astra ja Škoda Octavia,“ lisas Longo müügidirektor.

Kui varasematel aastatel oli 15 000–20 000 eurot enamike Eesti autoostjate hinnapiir, siis alates eelmise aasta algusest eelistatakse pigem 13 000–14 000 eurot maksvaid sõidukeid, näitab Longo müügistatistika. Ettevõtte peamised kliendid on keskmise sissetulekuga pered, kes ostavad enamasti kuni viie aasta vanuseid kasutatud autosid